Kostnad för att starta webbutik

Funderar du på att starta en egen webbutik? Då bör du i ett tidigt skede sätta dig in i dels vad det finns för olika plattformar att välja på men även vilka kostnader som förekommer.

Jag rekommenderar alltid att börja med att definiera dina behov i en affärsplan.

En essentiell del av affärsplanen är din budget. Vad har du för startkapital? Du bör identifiera dina löpande utgifter och eventuellt räkna på täckningsbidrag. (Vad är ditt break-even?)

För mer komplexa, riskkapitalsfinansierade bolag kan det vara aktuell att ta fram både likviditetsbudget och resultatbudget.

Webshopsguiden riktar sig dock i första hand till entreprenörer och startups. Vår intention är att göra det så enkelt som möjligt för att starta en e-handel. Vår rekommendation är därför “keep it simple”. Du kan göra en enkel budget i syfte att åskådliggöra kostnader som du kanske i annat fall missar att notera.

“Vår rekommendation är ’keep it simple’. Du behöver inte göra en särskilt avancerad budget.”

Att skapa en webbutik behöver inte kosta särskilt mycket. Du bör dock göra en enklare kalkyl över dina framtida kostnader. I den här artikeln går jag igenom de vanligaste kostnaderna förenade med att starta en webbutik.

Den mest uppenbara kostnaden är givetvis kostnaden för att nyttja en e-handelsplattform.

Det finns massvis av plattformar att välja av på marknaden men det skiljer sällan särskilt mycket i pris mellan de olika tjänsterna. Det är i många fall viktigare att välja en e-handelplattform som passar ens specifika behov.

Den billigaste webshopen för Sverige av de plattformar som vi rekommenderar är Wix. Du kan testa Wix gratis och läsa mer här. Wix webshop kostar ca 13€ / mån och lämpar sig för mindre webbutiker (men har även rikligt med funktionalitet och designmallar som passar de allra flesta behov).

Är man däremot ute efter den bästa tjänsten för ens företag oavsett pris då ska du läsa vår artikel hur man väljer bästa e-handelsplattform här. (Generellt sett är det inte så stor variation vad det gäller pris. Vissa e handelssystem kan vid en första anblick tyckas billigare än andra men du märker snart att det då vanligen saknas funktioner och tjänster som du måste betala för separat.)

Gå till sammanfattningen

Oavsett vilken typ av webbshopslösning du väljer att använda så måste du på ett eller annat sätt betala för följande:

Domän & webbhotell

Oavsett om du bestämmer dig för att skapa din webshop med en plattform som ger dig allt på ett och samma ställe eller om du vill bygga din webshop med ett Content Management System (CMS), exempelvis WordPress, så behöver din webshop ligga på en server.

Via ett webbhotell får du tillgång till serverutrymme där din webshop huseras. Du kommer även behöva ett domännamn (din butiks webbadress).

Väljer du att skapa din webbshop med en plattform som erbjuder sina användare allt på ett och samma ställe, exempelvis Shopify eller Wix så ingår webbhotell oavsett tjänstepaket. Väljer du däremot att bygga din webshop med en plattform för “open source” (exempelvis WooCommerce). Då måste du på egen hand skaffa ett webbhotell.

För webbutiker är det viktigt att välja ett webbhotell som gör att din webbplats laddar snabbt. Du bör alltså undvika lågpris tjänster, som är avsedda för mindre blogga och hemsidor. Välj ett stället ett webbhotell i premiumklassen. Jag rekommender webbhotellet Templ. Det är förvisso en förhållandevis dyr tjänst (ca. 130kr / mån) men det är den bästa tjänsten på marknaden. Templ gör din webshop snabb och säker. Dessutom har Templ inte enbart den bästa supporten som jag har testat, supporten är även förlagd i Sverige. Läs mer om Templ här.

Domännamn ingår i princip aldrig, oavsett vilket ehandelsplattform som du väljer. Det är en förhållandevis liten kostnad och brukar kosta ca. 100-200 kr / år (beroende på var du registrerar ditt domän och om du vill ha .com eller .se).

När du testar exempelvis Shopify gratis, får du ett subdomän till Shopify. Det är alltså ett temporärt domän som du på sikt behöver byta ut till ditt egna “toppdomän”. Det kan du göra antingen hos en separat registrar eller hos din plattformsleverantör. För WooCommerce måste du dock skaffa ditt domän hos en separat registrar.

  • Räkna alltid med att behöva betala för domän. Kostar ca. 100-200 kr/år
  • Bra webbhotell är viktigt för att dina produktsidor ska ladda snabbt och för att din webbutik ska vara säker från intrång.
  • Med Shopify och Wix ingår webbhotell
  • För WooCommerce och övriga plattformar för “Open source” måste du betala för webbhotell

E-handelsplattform & systemlösning

De bästa plattformarna för att skapa webbutik i Sverige är: Wix, Shopify och WooCommerce. Du kan läsa mer ingående om vilken plattform som är bäst för dig här.

Så här mycket kostar respektive tjänst:

Wix webshop (Billigast) 13$ per månad. (Domän ingår inte så räkna med att ansluta ett eget domän på sikt.) Wix är en bra plattform för den svenska och internationella marknaden. Jag rekommenderar Wix för mindre och enklare webbutiker, även om det går att bygga riktigt stora webbutiker med Wix med.

En nackdel med Wix är att det är troligt att du så småningom kommer att vilja uppgradera till ett dyrare tjänstepaket och då hade du helt enkelt fått mer värde för pengarna om du istället hade valt exempelvis shopify från början.)

Wix kan du även testa gratis här

Shopify – (Bästa alternativ för de flesta svenska startups.) Den här plattformen kostar lite mer än Wix. Shopify är ett av de bästa alternativen för att bygga en fullskalig webbutik. Ska du endast sälja på facebook och Messenger, då kan du använda Shopify Lite (9 $ per / mån) som ett alternativ.
En fullskalig webbutik kostar dock 29$ / mån. Men då får du en av de bästa och mest kompletta tjänster som finns på marknaden.

Läs mer om Shopify och testa gratis här

WooCommerce – Den här plattformen kan användas gratis med WordPress. Jag rekommenderar tjänsten för mer avancerade och tekniskt erfarna användare. Du kommer dock att behöva skaffa ett eget domän, tema och Webbhotell. Jag rekommenderar Kinstas webbhotell (ganska dyrt men för webbutikker krävs bättre webbhotell än för enklare webbplatser) det finns även billigare webbhotell på marknaden men var försiktig. De billiga webbhotellen rekommenderar jag inte för att de gör din webbplats långsam.

Läs mer om WooCommerce här

Tema & appar

Många plattformar ger användare möjlighet att använda gratis designmallar eller s.k. “Teman”. Du bör alltid räkna med att behöva köpa ett designtema. Det är en förhållandevis liten kostnad i sammanhanget som kan variera något beroende på vilken e-handelsplattform du väljer.

Både Wix och Shopify har exempelvis gratis teman. Men det är sannolikt att du vill använda ett tema som passar din specifika nisch eller marknad och som då kostar extra. Ett betaltema kommer vanligtvis som en engångskostad och ligger på ca. 1000-1500 kr.

Även WooCommerce har en del gratis mallar att välja på. Här ska man dock vara mer försiktig. WooCommerce tillåter nämligen att oberoende utvecklare programerar och utvecklar teman för plattformens användare. Gratisteman som utvecklats av programmerar kan vara relativt oskyddade mot intrång. Jag rekommenderar endast teman som blivit officiellt godkända på via woocommerce.com. (Dessa är dock inte gratis)

Appar eller ”tillägg” är program som ger din webshop olika typer av funktionalitet. Med Wix och Shopify får du som användare tillgång till ett visst utbud av basfunktionalitet.

För mer avancerade funktioner kommer du att behöva betala extra. Vanligen tillkommer en engångskostnad för tilläggsfunktion men det kan även förekomma abonnemangsbaserade prismodeller.

Både WooCommerce, Shopify och Wix tillåter oberoende utvecklare att sälja sina appar till plattformens användare. Alla dessa plattformar ligger därför i topp vad det gäller utbud av funktionalitet. (En skillnad med Wix och Shopify är att alla program granskas innan de tillåts att säljas till användare via företagens officiella kanaler).

Det är svårt att uppskatta kostnaden för appar eftersom att priserna varierar beroende på vilka applikationer du anser att har behov av.

För teman däremot gäller följande:

  • Wix (har ca. 300 gratis teman). Avancerade teman kostar ca 40-60$ (engångskostnad)
  • Shopify (har ca.10 gratis teman). Avancerade teman kostar ca 150-160$ (engångskostnad)
  • WooCommerce ( hundratals gratis teman). Avancerade teman kostar ca 40 $ (engångskostnad)

Lager och leveranskostnader

Är du egen och vill hålla nere på kostnaderna, då kan du börja din verksamhet med att lagerhålla i hemmet. Du bör dock ta med framtida lagerkostnader i beräknandet som en potentiell kostnad på sikt. När dina försäljningsvolymer ökar kan det bli svårt att lagerhålla i hemmet. En vanlig lösning är då att använda en tredjepartslogistiker som kan lagerhålla dina produkter.

Lager och leverans är en betydande kostnad, som dels kan vara svår att räkna på men som även kan underskattas då man är i färd med att starta e-handel. Ett allt vanligare sätt, speciellt vid uppstart av en webbutik är att använda sig av dropshipping istället för att lagerhålla. Dropshipping innebär i korthet att du kan sälja produkter på internet, utan att behöva ansvara för vare sig lagerhållning eller logistik.

Med dropshipping kan du testa din affärsidé till låg risk och utan att investera av eget kapital. Läs mer om hur det fungerar med dropshipping i Sverige här.

Betallösning och transaktionsavgifter

För många betallösningar som finns att använda på marknaden tillkommer en transaktionsavgift på de ordervärden som betalas via tjänsten i fråga. Det här är sällan något som framgår särskilt tydligt då man väl väljer vilka betallösningar som man vill kunna erbjuda sin kunder i sin webbutik.

Även fakturor kommer med direkta och indirekta kostnader. Till de indirekta kostnaderna räknas hanteringskostnaden som är särdeles hög för hantering av framförallt pappersfakturor.

Jag förespråkar Shopify som den generellt sett bästa e-handelslösningen. Vill du sälja på den svenska marknaden kan du exempelvis använda dig av Shopify Payments. Shopify Payments är gratis att använda och med relativt låga transaktionskostnader.

Bolagsform (registrera ditt företag)

Bolagsformen kan vara en betydande uppstartskostnad. Ska du sätta upp ett aktiebolag krävs att du investerar minst 50 000 kr i aktiekapital. Det är förvisso pengar som du kan använda i företagets verksamhet.

Mer troligt är däremot att du vill starta en egen firma. Denna typ av bolagsform är busenkel att komma igång med och kostar inte mer än 1100 kr. Du kan registrera ditt företag via e-tjänst hos bolagsverket. (Du kan dock vänta tills din webbutik är uppe innan du registrerar ditt bolag).

Bokföringsprogram

Jag rekommenderar vanligtvis att enskilda företag och startups åtminstone till en början sköter bokföring och redovisning på egen hand. Det brukar vara förhållandevis enkelt att sköta innan verksamheten börjar växa i komplexitet.

Om du vill sköta bokföringen på egen hand kan det vara värt att skaffa licens för ett bokföringsprogram.

Bokföringsprogram kan kosta ca 100-150 kr /månad. Fortnox och Visma eEkonomi är bra och prisvärda tjänster på marknaden.

Övriga kringkostnader

Kostnader som jag definierat ovan är några av de vanligaste kostnaderna som de allra flesta företag behöver ta med i sin kostnadskalkyl.

Det finns självfallet även övriga kostnader som kan varierar från fall till fall. Ta dig lite tid och fundera redan innan du sätter igång. Vad finns det för eventuell kringkostnader som du kommer att behöva täcka?

Det kan handla om allt från att betala för extern hjälp i form av utveckling och administration till kostnader i form av telefoni, internet, hyra eller annan programvara som är nödvändig för din verksamhet.

Sammanfattning

  • Innan du startar din webbutik bör du upprätta en enklare kalkyl över de kostnader som är relaterade till din verksamhet.
  • Den mest uppenbara kostnaden är kostnad för att skapa din webbutik med en e-handelsplattform. Denna kostnad är i sammanhanget inte så avgörande. Du bör istället välja en webbutik som passar dina behov. Här kan du läsa mer om vilken plattform som är bäst utifrån dina behov.
  • Den bästa e-handelsplattformen för Sverige utifrån pris är Wix. Wix kan testas gratis men du bör räkna med en kostnad om 13$/månad.
  • Generellt sett är Shopify den plattform som jag rekommenderar för Sverige. Shopify är då andra sida lite dyrare än Wix. Här kan du se Shopifys priser för Sverige och även läsa mer om vad som ingår.
  • Oavsett vilken plattform du väljer ska du räkna med att även behöva betala för designmall (tema) och olika appar. Tema för de plattformar vi rekommenderar ligger kring 40 -150$.
  • Ett vanligt misstag är att underskatta kostnad för logistik och lagerhållning. För entreprenörer med litet startkapital rekommenderar vi att överväga dropshipping. Med dropshipping slipper du lagerkostnader och inköp.
  • Vill du sälja konst, tavlor och bilder på nätet? Vissa plattformar är mer fördelaktiga än andra när det gäller vissa produkttyper. För exempelvis digitala produkter bör du överväga Ecwid som är en annan fantastisk plattform som erbjuder hög grad av flexibilitet.