Gör din webshop och marknadsföring billig

Att registrera en egen firma och sätta upp en billig webshop behöver inte kosta särskilt mycket. Den största utgiften som många nybörjare underskattar är kostnader förknippade med digital marknadsföring.

I det här inlägget går vi igenom hur du på egen hand kan marknadsföra dina produkter och tjänster för att på så vis göra din webshop så billig som möjligt.

Marknadsföring är nyckeln till framgång för den som vill starta en e-handel. Du bör redan innan du sätter igång med din webshop fundera på vilka kanaler som lämpar sig för att marknadsföra ditt företag.

Till bästa & mest prisvärda webshopparna för Sverige

Det finns flera faktorer som är avgörande vid val av marknadsföringskanal. Vårt tips är att du fokuserar på att bli riktigt bra på en typ av marknadsföring istället för att testa flera kanaler samtidigt. Anledningen till det är att digital marknadsföring inte bara kan ta lång tid att både lära sig och genomföra. Det kan även bli en kostsam historia om man inte vet vad man håller på med.

Dessa faktorer är avgörande när du skapar en strategi för hur du ska marknadsföra ditt företag:

  • Produktnisch: (För exempelvis mode och skönhet lämpar sig i många fall visuell marknadsföring bättre än sökoptimering. Olika typer av produkter och målgrupper är förstås avgörande vid val av marknadföringskanal.
  • Sortiment: I vissa fall kan det val av marknadsföringskanal vara avgörande för hur många produkter du vill marknadsföra? På senare år har det blivit populärt med webbutiker som endast fokuserar på att sälja en produkt. Att endast marknadsföra en artikel kan vara avgörande vid val av marknadsföringskanal.)
  • Grad av konkurrens: Det här är en avgörande faktor för att välja rätt marknadsföringskanal. I vissa fall kan det vara väldigt billigt att marknadsföra sin webshop medan det i andra fall kan vara extremt dyrt. Kännetecknas din nisch av låg konkurrens då kan du komma billigt undan med exempelvis Google ads, se nedan.)
  • Horisont: Vissa kanaler ger omedelbart resultat medan andra kan ta år att bygga upp.
  • Budget: Ska du marknadsföra din webshop själv eller anlita ett marknadsföringsföretag? Ska du betala för din/er marknadsföring (Pay Per Click “PPC”, Facebook ads etc) eller ska du fokusera på organisk sökoptimering?
  • Multikanal vs Omnikanal: I vissa fall kan det vara fördelaktigt att applicera en multikanalstrategi där du förmedlar ditt budskap via flera kanaler. (För mindre företag och startups är det dock rekommenderat att testa sig fram med en kanal i taget.)
  • Erfarenhet och personliga preferenser: Det här är en faktor som vi vill tona ned. Vissa personer har sedan tidigare erfarenhet av att använda en typ av kanal. Man bör dock vara försiktig med att välja en marknadsföringskanal enbart på grun av att man känner sig trygg att använda kanalen i fråga. Det kan i många fall vara bättre att istället utveckla en strategi som faktiskt är bäst för att nå fram till din målgrupp.

Billiga kanaler för din nätbutik

Här går vi igenom några av de främsta marknadsföringskanaler som du kan använda utan att behöva spendera några summor.


(1) Organisk sökoptimering (vanligen kallat SEO)

SEO kan vara en av de mer komplexa kanaler för marknadsföring. Till skillnad från betalt marknadsföring som kännetecknas av snabba resultat anses SEO vara en av de kanaler som tar längst tid att bygga upp. Denna typ av sökoptimering kan även ta lång tid att bli bra på men oroa dig inte; du kan faktiskt komma långt genom att följa några av våra grundläggande råd här nedan.

Den här typen av marknadsföring kan vara ett bra alternativ för den typ av tjäns eller vara där din målgrupp på egen hand söker information. Det är alltså inte en lämplig kanal för impulsköp, eller för varor och tjänster som kräver en mer inspirerande marknadsföringstaktik.

Tänk dig exempelvis att du planerar att flyga till USA för att hälsa på en kompis. Du vet ungefär redan vad du vill ha, exempelvis vilka datum som är aktuella och ungefär vilket pris du är villig att betala. När du söker på Google får du upp förslag som matchar de sökord som du skrivit in.

Har du en tjänst eller produkt som personer i din målgrupp aktivt söker efter? Då kan SEO vara ett attraktivt alternativ för dig att marknadsföra dig på.

Börja med att identifiera relevanta sökord. I vårt exempel här nedan använder vi tjänsten Ahrefs. Ahrefs är en betaltjänst som kan testas gratis i 7 dagar. Se därför till att du avsätter mycket tid för att använda och få ut så mycket av gratisperioden som möjligt.

Under 7 dagar kan du hämta tillräckligt med information för att slippa betala när gratisperioden är över. (Därefter kostar tjänsten ca 100$ / månad så se till att använda Ahrefs så mycket som möjligt under gratisperioden.)

Steg 1. Definiera dina nyckelord

Du måste veta vilka “nyckelord” som din webbutik ska assoieras med av Google och din målgrupp. Det finns flera olika tjänster du kan använda för att identifiera dina nyckelord. Exempelvis Googles egna verktyg, Keyword Tool eller Ahrefs. I det här inlägget använder vi Ahrefs.

Ponera att du skapat en webshop inom nischen “kosttillskott”. Du har utmärkta produkter i ditt sortiment, dessutom har du investerat mycket tid i att göra din webbutik modern och estetiskt tilltalande. Nu ska du bara lyckas attrahera personer i din målgrupp till din webbutik.

Först skapar du ett gratiskonto i Ahrefs. Logga därefter in i Ahrefs portal och sök på “kosttillskott”.

Sök på ”kosttillskott” i Ahrefs

Du kan se att Ahrefs uppskattar att 9000 sökningar görs per månad för nyckelordet W”. Det kan förefalla vara en god idé att försöka få din webbshop att ranka i Googles sökmotor för ett så starkt nyckelord. Men så är det inte.

För att bestämma vilka nyckelord som du vill använda, räcker det helt enkelt inte med att välja de nyckelord som har höga sökvolymer. Du måste även undersöka hur pass hög grad av konkurrens som respektive sökord har. Eftersom att din webshop är helt ny kommer Google att uppfatta din webbplats som en svag, icke-auktoritär, webbplats. Det innebär att du måste välja nyckelord som inte redan används av stora, väletablerade webbplatser för att lyckas hamna högt upp i Googles ranking av sökresultat.

Steg 2. Förstå om dina nyckelord är svåra att rankas för

För att förstå huruvida det är lätt eller svårt att få din webshop att ranka för “kosttillskott” scrollar vi ned till “SERP overview” där Ahrefs presenterar Googles ranking för nyckelordet “kosttillskott”.

Här kan vi se vilka webbplatser som rankas bland de 10 bästa av Google för nyckelordet ”kosttillskott”

Högst upp, på först plats ligger Livsmedelsverkets hemsida. Det är en extremt “stark” hemsida som Google uppfattar som en pålitlig källa. Ahrefs ger varje webbplats i sin databas ett “DR-värde”. Detta värde ger Ahrefs användare en bra uppskattning om hur trovärdig google anser att en webbplats är.

En webbplats med ett högt “DR-värde” indikerar hur svårt det är att bli rankad av Google för nyckelord som webbplatsen i fråga redan rankas för.

En webbplats som har DR 0 är enkel att vinna över i Googles ranking medan en webbplast med DR 50 eller högre är svårt.

För nyckelordet “kosttillskott” kan vi se att alla de webbplaster som ligger högst upp i Googles ranking har ett relativt högt DR-värde.

Bara webbplatser med högt DR-värde ligger i topp för det här nyckelordet.

Du ska alltså inte försöka få din webshop att ranka för nyckelordet “kosttillskott”. För det första kommer det vara extremt svårt att slå sig in och ranka högre än befintliga webbplatser som har högt DR. För det andra har nyckelordet “kosttillskott” alldeles för bred användning.

Steg 3. Använd nyckelord med hög ”köpintention”

Tänk dig själv om du är ute efter en viss typ av kosttillskott. Du har förmodligen ett behov, du kanske söker ett tillskott som ska få dig gå upp i vikt, göra dig explosiv eller kanske för att förbättra ditt hår eller hälsa? Låt oss säga att du söker en produkt som kan göra ditt hår tjockare.

Vi testar att göra en sökning i Ahrefs på nyckelorden: “tjockare hår kosttillskott”.

Ny sökning på ett mer nischat nyckelord “tjockare hår kosttillskott”

Vi ser att “tjockare hår kosttillskott” endast har 80 sökningar per månad. Låt oss nu kolla vilka webbplaster som är högst rankade i Google för “tjockare hår kosttillskott” .

Här ser vi att den högst rankade webbplatsen av Google endast har DR-värde 10

Vi kan nu se att den webbplats som är på första plats (“Allt om skönhet”) endast har DR 10. Det är mycket lättare för dig att få din produktsida att hamna högt upp här i sökhierarkin än det föregående nyckelordet “kosttillskott”.

“Tjockare hår kosttillskott” ser ut att vara ett bra nyckelord att försöka ranka för. Men hur gör man?

Använd dina nyckelord med Shopifys plattform

Använder du Shopify, som är vår rekommendation, då är det enkelt att lägga in dina nyckelord på din produktsida för att google ska associera din produkt med de nyckelord som du vill bli rankad för.

Logga in i Shopify och klicka på ”Products” i menyvalet till vänster. Klicka på “add product”

Välj ”All products” klicka sedan på ”Add product”

Vi ska nu säkerställa att nyckelordet “tjockare hår kosttillskott” bakas in i vår produktsidas titel och i vår URL. På så vis uppfattar Google vad vår produktsida handlar om och du kommer att öka förutsättningarna att hamna högt upp för det nyckelord som du använt dig av.

Det är dock viktigt att din titel ger ett naturligt och säljande intryck. Till syvende och sist är det ju en människa som ska läsa din produktsida och förhoppningsvis även köpa produkten i fråga. Dessutom gillar inte Google webbplatser som förefaller manipulerade eller som kan uppfattas ge ett onaturligt intryck.

En lämplig och sökoptimerad titel där vi styr mot nyckelorden “tjockare hår kosttillskott” kan exempelvis vara:

Bästa kosttillskott för att få ett tjockare hår

Lägg in en titel med dina nyckelord inbakade på ett naturligt och gärna säljande vis

Skriv in titeln och ange en säljande och informationsrik produktbeskrivning. Klicka på spara.

Nu ska du även uppdatera din URL. Här kan du använda dina nyckelord som dom är. Scrolla ned till “Search engine listing preview” Klicka på “Edit website SEO”.

Ändra URL genom att klicka på ”Edit”

I fältet “URL and handle” ändrar du det förifyllda fältet till de nyckelord som du vill att produktsidan ska rankas för. OBS att du inte kan använda de svenska bokstäverna Å, Ä och Ö.

När du har lagt in dina nyckelord i fältet, klickar du på ”save”

I det här exemplet ändrar vi så att URL:en blir “tjockare-har-kosttillskott”. Klicka därefter på “spara” .

Din produktsida kommer nu att se ut så här i Googles sökresultat. Du bör räkna med att det kan ta några veckor för Google att indexera din produktsida men därefter kommer din produktsida att bli sökbar för alla de 80 personer som varje månad söker på orden: “tjockare hår kosttillskott”

Här får du en förhandsvisning av hur din produktsida kommer att se ut

Upprepa processen med nyckelord som du valt ut för alla de övriga produkterna i ditt sortiment.

Det här är alltså inte enbart ett billigt sätt att marknadsföra en webshop. Det är även ett otroligt effektiv sätt som gör att du kan hitta affärsmöjligheter även när du försöker att slå dig in på marknad som redan domineras av väletablerade aktörer.

Det handlar alltså till stor del om att välja sin strider väl och att inte försöka tävla om nyckelord som redan används av väletablerade och för Google trovärdiga webbplatser.

Så gör du om du använder WooCommerce eller andra webbshoppar

För att på motsvarande vis marknadsföra en billig webshop med exempelvis WooCommerce, behöver du installera ett tillägg som heter Yoast. Det är ett tillägg som gör det lika enkelt att sökoptimera din webshop som när du använder Shopify.

Yoast är gratis att använda, det finns även en hyffsat billig premiumversion men gratisversionen fungerar gott och väl för att optimera dina produktsidor med nyckelord.

Börja med att installera Yoast. Därefter skapar du en ny produktsida och lägger in din titel och produktinformation på motsvarande vis som med Shopify, se ovan.

Allt du behöver göra nu är att optimera din URL. Precis som i exemplet ovan med Shopify använder vi hela nyckelordsfrasen i URL:en: “tjockare-har-kosttillskott”.

Klicka nu på titeln och ändra ditt URL till de nyckelord som du vill fokusera på. Spara dina ändringar.

Du kan givetvis även optimera dina kategorier med relevanta nyckelord. Du kanske har flera produkter i ditt sortiment som är avsedda för att ge ett bättre hår. Då är det lämpligt att använda nyckelord för att hjälpa Google på traven med att förstå vad dina produktsidor handlar om. En lämplig kategori är här “Hår tillskott”. (Ja, det är en särskrivning men då andra sidan är det så här folk söker i Google. Därför bör vi i det här läget lämna kategorin på motsvarande vis.)

Gå till “Products” i menyvalet till vänster. Välj “Categories” i undermining och välj “Yoast SEO setings”. Här kan du lägga in information för att uppdatera dina kategorier och titlar.

Övriga kanaler för att nå ut med din webbutik

Vill du marknadsföringen billig för din webbutik, då finns det naturligtvis andra alternativ att tillgå, utöver sökoptimering. Här går vi igenom några av de metoder som du kan använda för att slippa kostnad och för att göra marknadsföringen så billig som möjligt.

(2) Youtube och andra kanaler för film

Youtube är den populäraste och förmodligen enklaste kanalen att komma igång med för marknadsföring via filmer. Allt du behöver göra för att komma igång är att skapa ditt egna Youtube-konto.

Predic som med organisk sökoptimering måste du “sökoptimera” dina videoklipp för att nå fram till din målgrupp. Här är några övergripande tips som gör att du kan få många träffar och följare för dina youtubeklipp:

  1. Använd ditt främsta nyckelord i själva filnamnet innan du laddar upp klippet (se ovan hur du gör för att identifiera ditt nyckelord)
  2. Precis som när du skapar en produktsida ska du använda nyckelord på ett naturligt sätt i filmklippets titel.
  3. Även beskrivningen optimeras med relevanta nyckelord och på ett säljande vid för att väcka ett intresse.
  4. Katageorisera din klipp.
  5. Du kan även skapa taggar för ditt videoklipp. Använd relaterade nyckelord som är aktuella för ditt klipp. Undvik att använda taggar som inte är aktuella.
  6. Ladda upp en anpassad bild för din film som visas bland sökresultaten. (Se till att bilden är uppseendeväckande och skapar ett intresse)
  7. “Subscribe” släpp inte dina offer när du fångat in dem. De till att du får dem att prenumerera på dina videoklipp.

En nackdel och tillika fördel med Youtube är att kanalen är helt gratis att använda. (Både för dig och dina tittare.)

Generellt sett måste du ge något till dina tittare för att få dem att vilja titta på dina filmsnuttar. Det kan handla om information, tips eller nyheter som har ett indirekt värde. I vissa fall kan denna typ av information vara för dyrbar för att ge bort gratis. Överväg även att använda dig av kanaler som gör det möjligt för dig att ta betalt för sina klipp.

Här är några kanaler som kan vara av intresse om du vill ta betalt för din filmer:

  • Vimeo
  • Metacafe
  • Dailymotion
  • Facebook (Se nedan)
  • Veoh

(3) Marknadsföring via Email

Den här kanalen är en hel vetenskap men som tar lång tid att lära sig att bli bra på. S.k. “E-mail marketing” anses av många marknadsförare vara en av de mest effektiva kanalerna för marknadsföring. Det här är en kanal som typiskt kräver att du har en databas med uppgifter om dina intressenter, potentiella och befintliga kunder.

Vi rekommenderar inte att du börjar med den här typen av marknadsföring eftersom att det tar lång tid att bli bra på. Dessutom är denna typ av marknadsföring verkningslös om du inte redan har en ett stort register med e-postadresser.

Däremot ska du börja samla in information om dina besökare och intressenter i ett tidigt skede.

För Shopify rekommenderar vi att du installerar någon av dessa appar:

  • Privy
  • Justuno
  • Spently
  • Consistent Cart
  • Jilt
  • SmartrMail Email Marketing

För Wix:

  • MailChimp
  • Constant contact
  • User.com

För WooCommerce:

  • WooCommerce Email Customizer
  • Mailchimp for WooCommerce
  • AutomateWoo

(4) Facebook

Du kan faktiskt göra en hel del gratis marknadsföring med Facebook men för att kunna synas och nå fram till en större publik kommer du att behöva betala för dina annonser (Facebook ads).

Oavsett, börja med att skapa en Facebooksida för ditt företag. På så vis kan du posta information om ditt företag och nå ut till personer i din närhet. Det kan ge ringar på vattnet samtidigt som du skapar förtroende hos din målgrupp genom att ditt företag förekommer i multipla kanaler.

(5) Instagram

Instagram har mer än en halv miljard aktiva användare och är en kanal som gett stora möjligheter för entreprenörer som fokuserar på att marknadsföra produkter och tjänster som fokuserar på framförallt visuella kundfördelar.

Både världsledande företag och enskilda entreprenörer använder idag Instagram. Instagram är tidskrävande och inte på något sätt enklare än någon annan kanal men det finns stora möjligheter för företag och marknadsförare som har tålamod att konstant stimulera med nya inlägg.

Här är några av de vanligaste typerna av strategier inlägg:

  • Inspirationsbilder (Innehåller vanligen företagets produkter och tjänster. Du kan även tagga dina bilder med produktnamn och priser som skickar dina besökare direkt till din butik.)
  • Rapportering och bilder från dina medarbetare eller hur arbetet med ert företag fortskrider. (Kan vara från mässor, events, affärsresor etc.)
  • Inlägg i syfte att utbilda (Vanligen inkluderas företagets produk eller tjänst i denna typ av bild.)
  • Inlägg från Influencers (Kontakta influencers och skicka din produkt som en gåva till dem. Influencers kan ge ditt företag en otrolig schuss.)
  • Inlägg som syftar till att motivera: Passar exempelvis produkter och tjänster relaterade till träning och friskvård.

(6) Pinterest

Pinterest anses vara en kanal som kan bidra till en relativt hög konverteringsgrad. Pinterest beskrivs ibland som en “visuell sökmotor”. Som ger användare bilder, grafer, länkar och inspiration för all världens typer av föremål.

Precis som med jämförbara kanaler tillåter Pinterest att marknadsföra sina produkter kostnadsfritt men för att nå ut till en bredare publik bör man räkna med att behöva använda Pinterest ads manager som är en betaltjänst för att genomföra kampanjer.