WooCommerce en guide för svenska e-handlare

WooCommerce tillhör kategorin “open source” och är ett tillägg eller “plugin” för WordPress.

Den stora skillnaden på WooCommerce i jämförelse med exempevlis Shopify eller Wix är att det inte är en komplett, helhetslösning. Istället får du en plattform med mycket större frihet där du har möjlighet att utforma och bygga din webshop med exempelvis det webbhotell och tillägg som du anser passar dig bäst i smaken.

Studier som utförts av BuiltWith, visar på att drygt 20% av alla webbutiker som skapas av entreprenörer runt om i världen skapas med WooCommerce. Det gör plattformen i likhet med Shopify till en av världens mest populära e-handelssystem.

WooCommerce är ett otroligt bra alternativ men kommer också med vissa nackdelar.

För den som aldrig använt WooCommerce på den svenska marknaden, rekommenderar vi att kolla in Nordboosts distanskurs i WooCommerce. Kursen är utformad för att ge svenska e-handlare bra förutsättningar för att lyckas med e-handel i Sverige med WooCommerce.

Men först är frågan om det här är en plattform för dig eller inte?

I den här artikeln går vi igenom för- och nackdelar med WooCommerce och ger även rekommendationer om för vem den här plattformen kan vara ett intressant alternativ att tillgå.

Gå till sammanfattning

Är en WordPress webshop ett alternativ för mig?

Generellt sett är WooCommerce inte den enklaste eller mest användarvänliga plattformen på marknaden. Det innebär exempelvis att du på egen hand måste skaffa ett webbhotell, ett domän, installera CMS, SSL etc.

För den som vill sätta upp en webshop på egen hand och som letar efter en mer lättanvändlig plattform finns det bättre alternativ. Då är framförallt Shopify det alternativ som ligger närmast till hands.

Shopify är precis som WooCoomerce en suverän plattform för Sverige (och även internationellt). Med Shopify får du allt serverat på ett och samma ställe och behöver inte ha någon som helst teknisk kunskap för att bygga din webbutik.

Shopify är därför en plattform som lämpar sig bättre för den som söker en tjänst som både ligger i topp vad det gäller användarvänlighet såväl som i framkant vad det gäller fujktionalitet. Läs mer om vad vi tycker om Shopify här.

Här kan du även läsa mer om vilka ehandelsplattformar vi rekommenderar för användare i Sverige.

Är du däremot tekniskt intresserad och vill ha större flexibilitet då kan WooCommerce vara ett bra alternativ. Du får möjlighet att använda egen kod (vilket inte är krav men en möjlighet).

Vi rekommenderar WordPress som det absolut bästa CMS. WordPress ger dig inte mindre än 50 000 tillägg att välja av som du kan dra nytta av som användare av WooCommerce.

Plattformen passar givetvis även den som redan har en befintlig webbplats och som vill utöka webbplatsen med en webbshop. Det kan vara en blogg eller föreningshemsida eller liknande där du helt enkelt vill möjliggöra försäljning av artiklar. Då är WooCommerce ett av de bästa alternativen som finns på marknaden.

Vilka steg måste jag ta innan jag kan börja bygga min webbutik?

  1. Skaffa ett webbhotell (En webshop kräver en helt annan kvalitet och prestanda en den typ av billig hosting som används för enklare hemsidor och bloggar etc.)
  2. Installera WordPress (Vi rekomenderarar WordPress men det finns även alternativa CMS som går att använda med plattformen).
  3. Ladda ned WooCommerce samt installera och konfigurera med “Setup Wizard”.
  4. Välj och installera tema för din webbshop.
  5. Ställ inställningar för skatter, valuta, språk, betallösningar etc.

Bästa Webbhotell för webbshop med WordPress

För att bygga en webbshop med WooCommerce krävs att du på egen hand skaffar ett webbhotell. Det här är en av skillnaderna i jämförelse med exempelvis Shopify eller Wix som har allt färdigpaketerat på ett och samma ställe.

Det finns både för- och nackdelar med att behöva skaffa eget webbhotell. En klar fördel är att du äger all din data med ditt egna webbhotell. Det innebär att du kommer åt och har access till all din rådata.

Ett vanligt problem med att på egen hand skaffa webbhotell för en webshop är att många väljer ett webbhotell som har alldeles för dålig kapacitet.

Ett webbhotell är enklast förklarat serverutrymme som upplåts och driftas av ett fristående företag. Du bör alltså inte använda samma typ av webbhotell för en webbutik som för en enkel hemsida eller blogg.

En webbutik kräver större serverutrymme, hastighet, bandbredd, säkerhet etc. än en vanlig webbplats. Anledningen till det är att din webbutik ska hantera mycket mer data (produktinformation, bilder, funktionalitet) än vanliga webbplatser.

Det vanligaste misstaget många gör är att de skaffar en lågkvalitetstjänst. Denna typ av webbhotell är typiskt billig men ger inte tillräckligt med hastighet etc. som en webshop kräver.

I bästa fall upptäcks misstaget och webshoppsägaren uppgraderar till en bättre tjänsteplan.

Problemet är då att de billiga webbhotellen tar ut höga priser för deras premiumtjänster, trots att även premiumtjänsterna hos lågprisbolagen typiskt är av medioker kvalitet.

Ett annat vanligt förekommande misstag är att använda webbhotell eller hosting-tjänster som rekommenderas för för e-handlare i exempelvis USA.

Ett webbhotell som är bra för den amerikanska marknaden är sällan bra på den svenska marknaden. Det beror på att amerikanska webbhotell vanligen har sina datacenters och servrar förlagda i USA.

Om du planerar att sälja på produkter på den svenska marknaden så måste alltså data transporteras långa sträckor mellan Sverige och USA när din kunder besöker din webbshop.

Webbhotell som använder servrar som ligger långt från dina kunder och besökare, kommer att resultera i fördröjningar när dina produktsidor i din webshop laddar. Om du väljer ett icke-svenskt webbhotell ska du därför försäkra sig om de även har servrar förlagda geografiskt nära dina kunder.

Vår rekommendation är att undvika detta misstag genom att välja en kvalitetstjänst från början. Du kommer inte bara spara pengar på att slippa uppgradera till dyrare tjänstepaket. Du får dessutom vanligen bättre kvalitet för pengarna om du använder en “premium-host” än ett dyrt tjänstepaket hos ett lågprisbolag.

Genom att göra ett bra val från början slipper du även att byta webbhotell längre fram.

Ett vanligt problem är att många webbutiksägare inte inser att deras produktsidor laddar långsamt vilket leder till förlorad försäljning. För det första finns det mängder av studier som visar på att potentiella kunder lämnar webbplatsen om webbsidor inte laddar tillräckligt snabbt.

  • Enligt studier utförda av Akamai lämnar 40% av besökare en webbplats om laddtiden är mer än 4 sekunder.
  • Även Google har utfört liknande studier som visar på att sannolikheten att en besökare lämnar en webbplats ökar med 32% om laddtiden går från 1 sekun till 3 sekunder.
  • Experiment utförda av Google visar även på att en webbsida som har en laddtid på upp till 5 sekunder ökar risken för att besökare lämnar sidan med 90%!

Av den anledning “straffar” Google webbplatser och webbshopar som laddar långsamt genom att ge snabbare webbplatser företräde i Googles sökmotor.

Med andra ord finns det en risk för att din webbutik inte får tillräckligt med besökare om du använder en lågkvalitativt webbhotell. Dina produktsidor som laddar långsamt kommer nämligen att hamna långt ner i rankingen när folk söker på dina produkter.

Välj därför inte ett webbhotell i lågprissegmentet för din webshop!

Så vilket webbhotell ska man välja för WooCommerce???

Det finns flera alternativ att välja på och det som är bäst för dig behöver inte vara bäst för andra. Det beror på vilken typ av webshop du vill bygga och vilka geografiska marknader du planerarar att fokusera på.

Det bästa webhotellet vad gäller prisvärdhet, säkerhet, support, och laddtider är Kinstas webbhotell. Kinsta är ett seriöst företag som tillhandahåller bättre säkerhet och laddtider än var du får hos billiga sebbhotell (som vanligen marknadsför sig som snabba och utmärkta att använda för exempelvis WooCommerce. Men det största misstaget som många gör är att de tror att de ska kunna driva en webbutik med en billig, lågkvalitetstjänst.

För att dina produktsiddor ska ladda snabbt för dina kunder måste du välja en premiumtjämst. Är det så att du anser att Kinsta är för dyrt, då lan du även överväga att använda Templ.

Templ är inte heller det billigaste alternativet på marknaden men du får mycket för pengarna. Dessutom är Templ också precis som med Kinsta ett bra alternativ för WooCommerce.

Med både Templ och framförallt Kinsta får dy bra möjlighet att växa. Det vill säga du kan fortsätta att använda tjänsterna även när din webbutik börjar att attrahera tusentals dagliga kunder på olika geografiska marknader. Dessa webbhotell passar alltså både startups så väl som stora, internationella webbshopar.

Kinsta är något bättre än Templ vad det gäller teknik och har en utmärkt support.

Då andra sidan är Templs support och kundtjänst förlagd i Sverige. Både Templ och Kinsta ger användare tillgång till tekniskt kunnig personal. Med ett billigt webbhotell får du vanligen dålig support och dessutom en tenkiskt undermålig tjänst.

Templ och Kinsta använder Google Cloud Platform och har datacenters i 5 kontinenter och 18 länder.

Kinsta ger även användare tillgång till ett eget CDN. Det innebär i praktiken att din webbshop kommer att kopplas upp mot det POP (Point of Presence) som ligger närmast dina kunder (oavsett var i världen de befinner sig). Dessutom innebär CDN att din webbplats får ett extraskydd mot intrång.

Med ett bra webbhotell kan du ge dina kunder en bra köpupplevelse och undvika att förlora kunder pga av långsamt laddade webbsidor.

Vilket tema ska jag välja?

Det finns massvis av designmallar att välja på och det utvecklas och det tillkommer ständigt nya teman. Vad det gäller teman vill jag inte ge någon speciell rekommendation. Det beror ju mycket på vilken typ av webbutik du vill bygga och vad du vill sälja?

Det finns både enklare och mer stilrena teman såväl som mer komplext designade teman. De flesta teman som är bra kostar pengar så du bör välja ett tema som är populärt och används av många andra webbutiker.

På så vis är risken för att du väljer ett dåligt tema liten. Du ska även välja ett tema som officiellt rekommenderas på WooCommerce.com. för att garanteras bästa kvalitet.

Dessa teman underhålls och granskas.

I vissa fall kan teman som köps direkt via WordPress vara av sämre kvalitet. De genomgår inte samma kvalitetsgranskning som de officiella teman och funktioner som du hittar på WooCommerce.com.

Det är helt upp till dig vilket tema du väljer att använda men några av de mest populära alternativen för 2020 är:

  • Galleria (Mode)
  • Homestore (Passar butiker för mode & design)
  • Proshop (kläder)

Kompatibelt med Paypal, Klarna, Postgiro och Swish

Det finns många frågor som du bör ta i beaktning innan du bestämmer vilken plattform som du vill gå med. Som vi redan nämnt är WooCommerce ett av de mest flexibla alternativen på marknaden.

Det innebär att oberoende utvecklare skapar nya funktioner för WooCommerce som de antingen säljer eller låter användare ta del av. (Gratisappar brukar vanligen endast tillåta att använda en begränsad del av appen kostnadsfritt. För att “låsa upp” alla funktioner i appen är det vanligt med att en avgift utgår.)

I vissa fall använder svenska e-handelplattformar som säljargument att deras tjänster är anpassade och skapade för Svenska e-handlare. Så är det förstås. Men genom att välja en internationell plattform som är väl anpassade för den svenska marknaden kan du få en mycket bättre plattform med i princip samma funktioner som de svenska systemen försöker framhäva som sina främsta styrkor.

Det finns flera svenskutvecklade tjänster som kan ha ett stort värde för den som vill sälja på den svenska marknaden. De kanske viktigaste funktionerna som du ska säkerställa finns tillgängliga i den e-handelsplattform som du väljer att gå med är betallösningar.

WooCommerce har mängder av betallösningar som du kan använda dig av. För den svenska marknaden kan du exempelvis koppla på Klarna Checkout (Sveriges mest använda kassalösning online), Swish och PayPal. Du kan även tillåta betalning med exempelvis postgiro.

Sammanfattning

  • WooCommerce är en av de absolut bästa och mest populära alternativ som finns för den som på egen hand vill bygga en webshop.
  • Plattformen är en s.k.”Open-Source” plattform. Du får en hög grad av flexibilitet och tillgång till massvis av funktioner, designmallar (“teman”) etc.
  • Plattformen är inte det mest användarvänliga alternativet. Exempelvis måste du på egen hand skaffa ett webbhotell. Ett vanligt misstag är att välja en undermålig tjänst som du sedan måste uppgradera till en bättre prisplan för din webshop. Välj därför inte ett webbhotell i lågprisklassen. Välj istället ett webbhotell i premiumklassen som är avsett för att hosta WooCommerce och webbutiker.
  • Du bör även undvika Webbhotell (eng. ”Hosting”) som inte har servrar nära dina användare/kunder. (Undvik exempelvis amerikanska bolag om de inte har datacenters även i Europa/Norden.)
  • Ett av de bästa webbhotell (inom ”shared hosting”) som finns för WooCommerce är Kinsta. Kinsta är inte särskilt billigt men det beror på att de är väldigt bra och ger användare en helt annan teknisk uppsättning än billiga webbotell som vanligen lämpar sig för små webbplatser eller bloggar.
  • Ett alternativ till Kinsta är Templ. Templ är inte fullt lika bra som Kinsta men är förhållandevis billiga i jämförelse med andra webbhotell i premiumklassen. En fördel med Templ är inte enbart att din webshop kommer att ladda snabbt och säkert. Templ har även support förlagd i Sverige med kompetent personal som ger dig snabb och bättre support än du hittar någon annan stans. Du kan dessutom testa Templ gratis.
  • Vill du lyckas med att bygga en framgångsrik webshop med WooCommerce? Då rekommenderar vi att du tar Nordboosts distanskurs i WooCommmerce. Kursen är avsedd för att ge svenska entreprenörer och e-handlare bra råd och best practice för just Sverige.
  • Vill man ha en mer användarvänlig plattform än WooCommerce, då rekommenderar jag att du testar Shopify. (En av världens mest populära e-handelsplattformar och ett av de bästa alternativen för Sverige. Läs vår artikel om Shopify här).
  • Du kommer att behöva hitta ett tema (designmall) som passar din webbshop och affärsmodell. Det finns massvis av teman att välja på men du bör vara försiktig med att använda gratisteman. Jag rekommenderar officiellt godkända teman som du hittar på WooCommerce.com.
  • Oavsett vilken plattform du väljer att använda för att bygga din webshop ska du säkerställa att plattformen har stöd för att hantera svenska betaltjänster. WooCommerce är väl anpassat för Sverige. Exempelvis har plattformen stöd för att hantera Klarna, Paypal, Stripe, Swish och övriga tredjepartstjänster som typiskt används av svenska e-handelsföretag.

Tillbaks till bästa e-handelsplattform