Bästa sättet för att sälja egen konst och bilder på nätet

Funderar du på hur man gör för att på bästa vis sälja konst på nätet? I den här artikeln går vi igenom olika sätt för hur både konsthandlare, fotografer och konstnärer kan sälja konst och bilder online. Det finns numera flera smarta sätt som är både enkla och kostnadseffektiva för att sälja exempelvis tavlor, bilder, skulpturer, hemslöjd och annan konst på nätet.

För några år sedan var det vanligt att använda sig av en auktion eller marknadsplats för att sälja konst på nätet. Numera har det dock blivit allt vanligare bland framförallt konstnärer och exempelvis fotografer att starta och driva en egen webshop.

Det beror främst på att det idag har utvecklats flera e-handelsplattformar på marknaden som riktar sig till allt från småföretagare till fotografer och konstnärer. Med en modern e-handelsplattform är det enkelt att skapa sin egna webshop som man helt på egen hand kan uppdatera med sina konstföremål som man vill lägga ut till försäljning.

Fördelarna med att använda en egen webbutik framför exempelvis en auktionsbyrå eller marknadsplats, är att man får bättre kontroll.

Man behöver inte förlita sig på någon annan, utan kan enkelt ladda upp exempelvis bilder eller videos på sina tavlor eller bilder. Det är även fördelaktigt med en egen webshop eftersom att man får fria händer att designa sin webbutik precis så som man vill ha den. De bästa plattformarna på marknaden är dessutom användarvänliga och billiga i drift. Det gör att det kan vara lönt att skapa en egen webbshop även vid småskalig försäljning.

sälj med eegn webbplats

I vissa fall kan det dock vara värt att överväga att vända sig till en marknadsplats, förmedlingstjänst eller auktion för att sälja konst på nätet. Att sälja konst via en auktion eller mäklare kan framförallt vara ett bra sätt för den som vill göra sig av med ett parti av tavlor eller andra konstföremål eller för den som enbart vill sälja ett enskilt föremål.

Du kan dock behöva betala en högre momssats om du säljer konst via en extern försäljningskanal. Konst som säljs av konstnärer på egen hand har nämligen en nedsatt momssats.

Är det så att du planerar att återkommande sälja konst över tid; då är det i många fall bäst att sätta upp en egen webbutik. I den här artikeln lär du dig hur det fungerar och vad man ska tänka på innan man tar steget att sälja sin egen konst på internet.

Sammanfattning

  • Det finns flera sätt att sälja konst på nätet. Numera är det vanligt att konstnärer och hantverkare säljer konst via en egen webshop.
  • Fördelen med att sälja via egen webshop är att det är enkelt, billigt och dessutom gör det möjligt för säljare att med design, layout, bilder och videos, visa sina föremål på ett fördelaktigt sätt.
  • Andra fördelar med att sälja via egen webshop är att du får full kontroll. Genom att på egen hand sälja konst som du skapat kan du dessutom använda en lägre momssats (12% istället för 25%).
  • Bästa plattformen för att sälja konst via egen webshop, generellt sett, är Shopify. Shopify kan testas gratis och erbjuder just nu nya användare som önskar att fortsätta med Shopify att enbart betala 1$ de första 3 månaderna. Läs mer om Shopify för Sverige och testa gratis här.
  • När du säljer konst på nätet kan du erbjuda kunder att hämta sina beställningar på en angiven adress (exempelvis din verkstad eller ateljé). Du kan även erbjuda dina kunder att du på egen hand levererar produkterna eller erbjuda frakt via transportör. Det är även möjligt att outsourca frakt till ett logistikföretag (3PL).
  • För den som vill sälja digitala produkter online kan det vara värt att överväga en plattform som är mer nischad mot försäljning av digitala produkter (nedladdningsbara filer, bilder, videos, musik etc.) Vi rekommenderar utöver Shopify att testa, Wix, Ecwid och Webflow som alla är bra system för försäljning av exempelvis digitala produkter.

Att sälja bilder och konst skiljer sig från andra produkter och tjänster

Det går att sälja konst på nätet utan att starta ett företag. Du kan alltså komma igång med att sätta upp din webshop och driva småskalig försäljning innan du startar ett eget företag. Om din konstförsäljning till en början är småskalig och går att betrakta som en hobbyverksamhet så finns det ingen bokföringsskyldighet. Är du osäker på vad som gäller så är det alltid bäst att ta kontakt med Skatteverket. Men för småskalig konstförsäljning kan det gå att komma igång med försäljning utan att behöva registrera ett företag.

En annan sak att ha i åtanke är att konst i vissa fall kan säljas till en lägre och mer förmånlig momssats än övriga varor. Konstnärer som på egen hand säljer sin konst behöver enbart ta ut 12% i moms på sålda föremål.

Det finns även flera andra saker att tänka på innan man sätter igång med att sälja konst på nätet. Att bygga en webshop är förvisso enkelt men att leverera konst, såsom tavlor och skulpturer kan skilja sig åt rent logistiskt från mer konventionell e-handel. Genom att sälja konst via en egen webshop kan du säkerställa att försändelsen packas och märks på bästa vis.

logistik för ömtåliga produkter

Ett generellt tips vid paketering, är att se till att paket med ömtåliga föremål kan skakas utan att föremål i paketen rör på sig. När det gäller att skicka tavlor vill du även med all sannolikhet använda en hård platta, exempelvis en plywoodskiva som skyddar tavlan.

I vissa fall kan det vara tillräckligt med att använda en 3-lags wellkartong. Ska du skicka bilder eller affischer som du har möjlighet att rulla ihop, då kan du använda ett rör som du låter ihoprullade bilder ligga i. Det är även viktigt att använda en transportör som erbjuder premiumfrakt och som kan garantera säker leverans av ömtåliga föremål.

Ömtåliga föremål ska alltid märkas med varnings- eller symboletiketter. Hör med din transportör för mer information om de klisterlappar som ska användas för de föremål som du vill skicka.

I vissa fall kan det vara så att du vill lägga ut dina konstföremål till försäljning online men låta kunder på egen hand hämta beställningen i din ateljé, butik eller bostad. Att låta kunden hämta sina föremål är givetvis det säkraste och även det enklaste sättet att säkerställa att kunder får sina produkter.

Du kan då visa upp dina föremål i din webshop och låta kunder reservera de föremål som de vill köpa och genomföra betalningen direkt på din webbplats. När betalningen genomförts delges kunden automatisk information via orderbekräftelsen om adress och aktuella tider då de har möjlighet att hämta sina föremål.

Det är även möjligt att på egen hand levererar lokalt till kunder. Det kan vara ett bra alternativ för den som säljer konst till kunder i exempelvis storstäder och som på egen hand vill erbjuda leverans av sin konst till kunden. Om kunden i fråga önskar lokal leverans som sker av säljaren personligen eller om de föredrar att hämta ut på en angiven address, så har de möjlighet att välja leveranssätt som passar dem bäst i samband med att de lägger order i webbutiken.

ställ in frakt i din webshop
De felsta plattformar gör det möjligt att enkelt ställa in hur du vill leverera dina konstföremål.

De allra flesta e-handelsplattformar kan konfigureras så att kunden blir ombedd att hämta sina produkter vid en angiven adress alternativt erbjuda lokal leverans. Med exempelvis Shopify, ställer du enkelt in de leveransalternativ som du vill erbjuda under Inställningar> Frakt och Leverans.

Är du helt ointresserad av att hantera logistik eller om du helt enkelt inte har möjlighet att på egen hand lagerhålla de tavlor, skulpturer eller andra föremål som du vill sälja? Då kan du överväga att använda en logistikpartner för 3PL. Tredjepartslogistik innebär kortfattat att du låter ett annat företag ta hand om ditt lager och leverans till dina kunder.

sälj konst på auktion

Välj en layout som passar för den konst som du vill sälja

Att sälja konst på nätet via en egen webbutik är ett utmärkt sätt att visa upp sina tavlor, bilder och skulpturer på. En webbutik kan på många sätt vara ett virtuellt vernissage eller konstutställning för personer i din målgrupp.

Din webbplats kan på så vis utgöra en viktig kanal för hur du vill att din konst ska uppfattas och vilka känslor du vill förmedla med din konst. I vissa fall kan en webbplats utgöra en del av själva upplevelsen och på så vis integreras med konstverket som ska visas.

Design, layout, färger och fonts är viktiga estetiska koncept för att lyckas med att skapa rätt känsla hos de som besöker din konstbutik på nätet. I många fall vill man även skapa en egen logga som man använder som en del av layouten i sin webshop.

Det finns idag flera bra e-handelsplattformar att välja bland för den som vill bygga en webshop på egen hand. När du utvärderar plattform som är bäst för dina behov är givetvis design en viktig faktor. Designen och layouten i din webbutik beror på vilket tema eller designmall som du använder för din webshop.

Det är klokt att välja en plattform som ger användare tillgång ett stort utbud av olika designmallar att välja bland. Några av de bästa plattformar som finns på marknaden avseende design är exempelvis Shopify, Webflow och ECWID.

Generellt sett är Shopify det bästa alternativet både vad det gäller design, användarvänlighet, pris och funktionalitet. Men här kan olika säljare ha olika preferenser när det kommer till exempelvis design. Det första du ska göra är att se om du kan hitta en designmall (“tema”) som passar din konst och koncept.

Här kan du se några exempel på befintliga webbutiker som byggts med Shopify. Du bör även kolla in olika teman i Shopify Theme Store för att få en uppfattning om Shopify är ett bra alternativ för just din webbutik.

Vill du ha hjälp av våra proffs för att skapa en webbutik som anpassas efter dina behov? Kontakta oss så berättar vi mer om våra tjänster och ger dig en kostnadsfri offert avseende en proffsdesignad webshop.

Vilka plattformar är bäst för försäljning av tavlor, bilder och konstföremål?

Som nämnt anses Shopify, generellt sett, vara ett av de bästa sätten för att sälja konst på nätet. Men det finns vissa undantag som gör att andra e-handelsplattformar kan vara bättre lämpade att använda vid försäljning av konst på nätet.

För att skapa en webshop på egen hand bör du välja ett system inom SaaS (Service as a Software). Det innebär att du får allt du behöver på ett och samma ställe. Enkelheten med SaaS innebär att du inte behöver ha någon som helst erfarenhet för att lyckas med att skapa en webbutik och samtidigt kan få ett enastående resultat.

Plattformar inom SaaS är skapade för att göra det enkelt och i SaaS-tjänster ingår exempelvis kundtjänst, webbhotell, funktioner såsom betallösningar och mycket annat som behövs för att sälja på nätet.

sälja bilder online

Shopify är den SaaS-tjänst som vi anser är bäst lämpad för försäljning av fysiska produkter. Ska du däremot sälja digitala produkter, exempelvis konstvideos, bilder, digital konst, ljudfiler etc. då kan det vara värt att utvärdera övriga alternativ. Shopify är förvisso en bra plattform för försäljning av även digitala produkter men vi rekommenderar även Ecwid eller möjligen Webflow som är två andra plattformar, ledande inom just digitala produkter och tjänster.

I vissa andra fall kan geografisk marknad vara en avgörande faktor för val av e-handelsplattform. Shopify, Ecwid och Webflow är alla bra plattformar både internationellt och för e-handel i Sverige.

Ska du däremot sälja uteslutande på den amerikanska marknaden, då kan det vara lönt att även utvärdera Big Cartel som ett potentiellt alternativ. BigCartel är en e-handelsplattform som är skapad för just försäljning av konst och hemslöjd och är ett bra alternativ för enklare webbutiker som fokuserar på att sälja till kunder på den amerikanska marknaden.

Big Cartel är dock inte anpassat för e-handel i Sverige och du kan inte integrerar plattformen med populära betallösningar eller fraktalternativ som förekommer på den svenska marknaden. Plattformen används i princip inte av några svenska företag som fokuserar på försäljning till kunder i Sverige.

Här nedan får vi igenom de bästa plattformarna för att sälja konst, bilder, hemslöjd och annat hantverk.

  1. Shopify – Bäst för försäljning av konst i Sverige och internationellt.
  2. Wix – Prisvärt och bäst för försäljning av bilder online.
  3. Ecwid – Ett bra alternativ för digitala produkter
  4. Webflow – En fantastisk plattform som erbjuder hög grad av anpassningsbarhet och fungerar utmärkt för exempelvis digitala produkter.
  5. Big Cartel – Spännande alternativ för försäljning av konst på den amerikanska marknaden.

Shopify bästa alternativ inom SaaS för att sälja konst online

sälj hantverk och hemslöjd

Shopify anses generellt sett vara det bästa alternativet för entreprenörer och startups och även konstnärer som önskar bli återförsäljare på nätet. Det beror på att Shopify är en internationellt ledande plattform som samarbetar med partners över hela världen. Shopify kan därför erbjuda bättre utbud av exempelvis teman (designmallar), funktioner, exempelvis betallösningar, bokföringssystem och marknadsföringsprogram än de flesta andra plattformar som förekommer på marknaden.

Eftersom att Shopify är väletablerade på den svenska marknaden kan svenska användare räkna med att kunna dra nytta av flera smarta lösningar som är avsedda för Sverige.

Shopify ligger bättre till i pris än jämförbara system (den billigaste “Basic-planen”, ger användare tillgång till ett komplett systemstöd och de flesta användare har aldrig behov av att uppgradera till en dyrare plan).

Shopify är dessutom ett bra alternativ när det kommer till användarvänlighet. För att sälja konst med Shopify rekommenderar vi att överväga ett tema som är avsett för att sälja konst på nätet.

Just nu erbjuder Shopify nya användare att testa systemet gratis under 3 dagar. För användare som önskar betala för att fortsätta med att använda Shopify erbjuder Shopify just nu att nya användare enbart betalar 1$ per månad de första tre månaderna. (Tidigare var nya användare som önskade fortsätta med Shopify tvungna att betala fullt pris direkt efter gratisperiodens slut.)

Läs mer om Shopify och testa att bygg en egen webshop gratis.

Med Shopify kan du sälja i princip alla kanaler, du kan bedriva försäljning via sociala medier men får också ett bra stöd för att genomföra försäljning både via exempelvis fysisk kassor (exempelvis ditt galleri eller konst- fotobutik) parallellt med försäljning i webshop (Omnikanal).

Wix – Prisvärt och bäst för försäljning av bilder online

Är det så att du planerar att sälja dina egna bilder på nätet, då ska du välja ett system som erbjuder sina användare ett stort lagringsutrymme. Professionella bilder kräver typiskt mer lagringskapacitet än försäljning av fysiska produkter.

Wix erbjuder användare tjänstepaket med lagringsutrymme upp till 50 GB. Wix är dessutom en av de billigaste SaaS-plattformarna som finns att välja av på marknaden. Plattformen är en av världens största inom SaaS-segmentet och precis som med Shopify får användare möjlighet att välja bland ett stort utbud av teman (designmallar) och appar (kompatibla program).

Wix erbjuder mängder av olika designmallar att välja bland som är skapade för just fotografer och e-handlare som fokuserar på försäljning av bilder. Hit hör exempelvis designmallar för bröllopsfotografer, fotojournalister och rese-, familje- och modefotografer.

Wix är förvisso ett något enklare system än exempelvis Shopify och Ecwid (se nedan) som även används av världsledande e-handelsföretag runt om i världen. Men för den som vill skapa en enklare webbplats för försäljning av exempelvis bilder är Wix mer än tillräckligt. Wix ger även bra stöd för skalbarhet och internationell expansion. Wix är därmed inte ett dåligt alternativ för den som vill kunna bedriva försäljning på olika marknader men är dock inte fullt ut lika kraftfullt som exempelvis Shopify eller Ecwid när det kommer till storskalig e-handel.

Wix erbjuder konkurrenskraftiga priser och kan dessutom testas helt gratis. Läs mer om Wix och testa Wix gratis här. (Läs även hela vår artikel där vi går igenom för- och nackdelar med Wix webshop.)

Ecwid för digitala produkter och för entreprenörer som redan har en befintlig webbplats

ecwid för att sälja digitala produkter

Ecwid är ett fantastiskt alternativ till Shopify. Systemet är precis som Shopify och Wix en helhetstjänst där användare får tillgång till allt de behöver för att sälja både fysiska såväl som digitala produkter online. Ecwid passar typiskt små till medelstora e-handelsföretag. Generellt sett anses Ecwid vara ett mer flexibelt system än övriga plattformar på marknaden. Exempelvis kan den som redan använder exempelvis TikTok, Instagram eller Facebook snabbt och enkelt använda Ecwid för att synkronisera försäljning med sin webshop.

Ecwid är billigare än jämförbara alternativ (från 15$ / månad) och erbjuder möjligheten till att antingen omvandla en befintlig webbplats till en modern webbutik, alternativt skapa en webshop från scratch. Ecwid är ännu inte lika etablerade på den svenska marknaden som Shopify och Wix men kan ändå uppvisa ett imponerande utbud av integrationer som typiskt uppskattas av svenska e-handlare. Hit hör exempelvis Klarna, Swish, Shipmondo och många fler etablerade tredjepartstjänster för Sverige.

Vi rekommenderar Ecwid som ett av de bästa alternativen på marknaden för den som vill sälja digitala produkter (bilder, videos, nedladdningsbara filer etc.) Du kan sälja obegränsat med filer oavsett tjänstepaket, dessutom tillåter Ecwid nedladdningar till upp till 25 GB.

Ecwid kan testas gratis. Läs mer om Ecwid och testa tjänsten gratis här.

Webflow ytterligare ett alternativ med hög grad av flexibilitet

webflow för försäljning av digitala produkter

Webflow är ytterligare en plattform inom SasS som gör det möjligt att för tekniskt oerfarna entreprenörer skapa en webbutik med hög grad av anpassning. Weblow sticker ut som det alternativ som erbjuder bäst anpassningsbarhet av design i jämförelse med likartade plattformar på marknaden.

Webflow är något mer avancerat än exempelvis Shopify och Ecwid men ger väldigt stora möjligheter för användare att anpassa sina webbplatser helt utan kod. Det är exempelvis enkelt att sälja digitala produkter med Webflow. Eller att sälja digitala produkter parallellt med fysiska produkter.

Allt som behövs för att sälja digitala produkter med Webflow är att markera de produkter som man vill kategorisera som nedladdningsbara. Därefter kan kunder som köper digitala produkter i din webshop få tillgång till filen (via länk eller i nedladdningsbart format) direkt efter att köp genomförts.

Webflow kan testas gratis och erbjuder tjänstepaket för e-handel från 29$/per månad. Läs mer om Webflow priser här.

Big Cartel för den som vill sälja konst på den amerikanska marknaden

big cartel e-handelsplattform

Big Cartel är en e-handelsplattform inom SaaS som är mer eller mindre obefintliga bland e-handlare på den svenska marknaden. Big Cartel är däremot ett väl etablerat alternativ bland konstnärer och kreatörer på den amerikanska marknaden. Plattformen är i princip uteslutande skapad för att gör det enkelt för konstnärer att sälja hantverk och konst på den amerikanska marknaden.

Fördelen med Big Cartel är att plattformen ger ett stort utbud av designalternativ som är avsedda för försäljning av konst. Big Cartel är även enkelt att använda och tar exempelvis inte ut några transaktionsavgifter på försäljning.

För den som önskar att sälja konst på den svenska marknaden avråder vi från att använda Big Cartel. Det beror på att tjänsten inte är anpassad för den svenska marknaden. Välj istället Shopify eller en annan SaaS-plattform som är mer anpassad för Sverige. Genom att välja en plattform som är anpassad för Sverige får du bättre förutsättningar att integrera din webshop med eventuella tredjepartslösningar som förekommer på den svenska marknaden. Det kan vara exempelvis betallösningar (Klarna, Swish etc.) eller frakt och bokföringssystem som är skapade för att tillgodose svenska handlare behov.