Val av betallösningar för din e-handel

Driver du en e-handel eller funderar du på att öppna en webshop? Då behöver du en betallösning som passar din marknad och som dina kunder känner sig bekväma att betala med.

60% av alla köp online avbryts i samband med att betalning ska genomföras. (Källa: Bambora)

I allmänhet förlorar e-handelsföretag stora pengar på att inte erbjuda smidiga betallösningar för sina besökare och kunder. Betallösningar eller PSP (“Payment Service Provider”) är tjänster som hjälper dig att ta betalt för dina produkter och tjänster online.

För att undvika att potentiella kunder lämnar din webbutik innan de slufört betalningen, bör du säkerställa att du väljer en betallösning som är välkänd och enkel att använda.

Givetvis spelar även priset roll vid val av lämplig betallösning.

“En bra betallösning ska vara billig, välkänd på din marknad och enkel att använda för dina kunder”

Vilken betallösning som är bäst för dig beror på olika faktorer såsom:

  • Marknad – Olika betallösningar är bra för olika marknader.
  • Typ av produkt eller tjänst som du säljer.
  • Vilken e-handelsplattform som ditt företag använder.
  • Kostnad och prismodell (Olika betallösningar har olika prismodeller som kan vara bra eller dåliga beroende på faktorer såsom antal transaktioner och genomsnittliga transaktionsvärden.)
  • Tilläggstjänster – Vissa betallösningar är även kreditbolag och erbjuder exempelvis kunder att betala senare eller delbetalning.
  • Utbetalningstid (hur lång tid det tar för dig att erhålla pengarna på ditt konto)
  • Kompatibilitet med tredjepartstjänster (Swish, Apple Pay, faktura etc.)
  • Säkerhet – Givetvis är det viktigt att välja en tjänst som erbjuder hög grad av säkerhet.
  • Uppfyller svensk standard – Vissa internationella betaltjänster följer inte svenska bankers standarder. Det kan innebära att svenska banker i vissa fall inte släpper betalning då kunder försöker betala i din webshop.

Det finns en rad olika betallösningar att välja på och olika tjänster kan vara bra för olika typer av företag och marknader. Numera tillhandahåller exempelvis även de svenska bankerna olika betallösningar för att på så vis kunna erbjuda sina företagskunder ett mer komplett utbud av tjänster.

I vissa fall kan bankernas betaltjänster bestå i direkta samarbeten med befintliga betalväxlar. I andra fall har bankerna helt på egen hand utvecklat sina betaltjänster. Men vanligast är förmodligen att företag i Sverige kopplar på en fristående betaltjänst som inte tillhandahålls av en svensk bank.

Här nedan går jag igenom 10 av de bästa betallösningarna som finns på den svenska marknaden. (Listan följer ingen särskild ordning. Väl den lösning som är bäst för ditt specifika behov).

  1. Bambora
  2. Hygglig
  3. Nets
  4. Swedbank Pay
  5. SveaWebPay
  6. Stripe
  7. Klarna
  8. Payson
  9. Paypal
  10. Swish

Betallösningar online för företag i Sverige

Vad är egentligen en betallösning?
För att du ska kunna ta betalt i din webbutik, krävs att du använder en transaktionstjänst som kan säkerställa att pengar säkert kan skickas från din kund till ditt företagskonto.

E-handelsplattformar som finns på marknaden löser alltså inte det på egen hand. Istället är de uppsatta för att kunna användas med olika tredjepartstjänster som användare kan välja att installera i sin webshop.

Vissa e-handelsplattformar som förekommer på marknaden är mer eller mindre förkonfigurerade för att användas med en speciell betallösning. Väljer du exempelvis att sälja via Shopify kan du smidigt koppla på Shopify Payment som är en Shopify-anpassad betallösning som i princip integrerar Stripe med din webbutik. (Givetvis kan du även välja av massvis av andra betallösningar med exempelvis Shopifys plattform)

Oavsett vilken plattform du använder bör du kontrollera vilken betallösning som är bäst för just din marknad. Alla internationellt erkända e-handelsplattformar är kompatibla med ett stort utbud av betallösningar.

Ibland kan det vara aktuellt att installera mer än betallösning och på så vis ge kunden mer än ett val då de ska betala för sina produkter.

Bambora

bambora checkout

Bambora checkout är en svensk betallösning som kan vara en särdeles smidig lösning för företag som använder Nordeas företagstjänster. Nordea Connects checkout är ett samarbete mellan nordea och Bambora som dessutom har en något annorlunda prismodell än om du väljer att ansluta dig direkt till Bamboras checkout.

Nordea Connect erbjuder exempelvis sin checkout från 299 kr per månad och 2.49 kr per transaktion medan Bamboras checkout kommer med en månadsavgift på 245 kr och en transaktionsavgift från 1.95%.

Förutsatt att dina genomsnittliga transaktionsvärden per order är relativt höga kan du alltså snabbt komma upp i försäljningsvolymer där Nordea Connect ger dig mer fördelaktiga priser än om du tecknar direkt med Bambora.

Bambora ger dig möjlighet att erbjuda kunder att delbetala (via Collector Bank) men i övrigt skiljer sig en tjänsterna nämnvärt åt. Med både Bambora och Nordea Connect kan du ta betalt via exempelvis kort, Swish, och faktura.

Hygglig

ta betalt med hygglig

Hygglig är en relativt okänd betallösning från Marginalen Bank. Fördelen med Hygglig är att du får tillgång till i princip samma tjänster som flera av de andra mer etablerade svenska betaltjänsterna. Hit hör exempelvis Swish, möjlighet till att erbjuda kunderna uppdelad betalning och kredit, kortbetalning, faktura etc. Men Hygglig använder en prismodell som är både enkel och utan uppstartskostnader.

Med Hygglig betalar du 2.25% på varje transaktion utan övriga kostnader. Det här kan vara ett bra alternativ för Startups som vill komma igång snabbt utan att behöva binda sig vid fasta kostnader.

En annan fördel med Hygglig är att du som kund kan växa med tjänsten. För e-handelsföretag som omsätter större belopp tar Hygglig ut lägre transaktionsavgifter.

Nets

Nets är förmodligen en av de mest kompletta lösningar som finns på den Europeiska marknaden. Nets Checkout ät integrerad med flera av de största och mest populära betaltjänster som finns på den Europeiska marknaden.

Nets har även stöd för omnikanal vilket innebär att handlare och återförsäljare kan använda Nets för både näthandel så väl som betalningar i fysiska butiker.

Förutom de mest populära betaltjänsterna på den svenska marknaden, via kort, faktura, Swish och uppdelad betalning, erbjuder Nets även en lösning som är integrerad med flertalet av de internationellt stora betaltjänsterna. Hit hör exempelvis PayPal, Afterpay, Union Pay m.fl.

Swedbank Pay

checkout från Swedban

Swedbank Pay som marknadsförs av Swedbanks dotterbolag PayEx Sverige är en komplett betallösning för Omnikanal. Du kan ta betalt via Swedbank Pay dels via fysiska butiker såväl som vid försäljning online.

För e-handlare som enbart är ute efter en checkout kan Swedbank Pay användas även av företag som inte i övrigt är anslutna till Swedbanks banktjänster.

Swedbank Pay erbjuder användare ett komplett utbud av betalningsalternativ. Hit hör betalningar via kort, faktura, Swish samt att ta betalt på kredit.

SveaWebPay och Svea checkout

Svea betallösningar

Sveawebpay eller Svea Checkout är en betallösning för e-handlare som utvecklats av Svea Ekonomi.

Svea är ett starkt varumärke i Sverige. De erbjuder en smidig köpupplevelse och ett brett utbud av valmöjligheter för e-handlare att ta betalt.

Med Sveas checkout kan du erbjuda dina kunder att betala på kredit. Du får då i egenskap av säljare betalt direkt men kunden kan välja att betala (till Svea) vid ett senare tillfälle.

Utöver att erbjuda dina kunder att dela upp din betalning alternativt att betala vid senare tillfälle, kan du via Svea givetvis ta betalt med exempelvis: Kort (Visa, Mastercard), swish, faktura och via Trustly som innebär att du betalar direkt via ditt bankkonto.

Svea använder en dynamisk prissättning vilket innebär att pris kan variera beroende på dina behov.

Stripe

stripe checkout

Stripe är en av världens ledande betallösningar som du kan ansluta helt utan uppstartskostnader och utan bindningstid. Stripe kräver i likhet med PayPal inte att du behöver ett inlösenavtal vilket övriga betalningslösningar i Sverige kräver.

Istället kan du direkt skapa ett Stripe-konto och ansluta betaltjänsten via exempelvis en plugin (WooCommerce) eller via app (Wix). Shopifyanvändare väljer i stor utsträckning Stripe som i Shopify kallas för Shopify Payments. Shopify Payment är i princip samma sak som Stripe men med ett unikt avtal som ger just Shopifys användare en annan prismodell och integrationsmöjlighet.

Stripe kan i övrigt användas antingen som en integrerad betaltjänst på din webbplats. Då genomför kunder köp på din faktiska webbplats (vilket kan ha en positiv inverkan på konverteringsgraden). Eller så kan du sätta upp Stripe så att själva betalningen sker på en av Stripes servrar i en säker miljö.

En nackdel med Stripe i Sverige kan vara att Stripe, om det inte konfigureras korrekt, inte skickar exakt den information som vissa svenska banker kräver för att bevilja ett köp. Det kan medföra en relativt hög grad av avbrutna köp.

En fördel med Stripe, förutom att det är enkelt att komma igång med och dessutom gratis är att transaktionskostnaderna är förhållandevis låga. Stripe kostar 1.4% + 1.8 kr (för transaktioner som avser Europeiska betalkort) och 2.9% + 1.8kr (icke-europeiska betalkort).

Klarna Checkout

Klarna för e-handelsföretag

Klarna Checkout är en av de mest välkända betaltjänster som finn i Sverige. En fördel med att använda en så pass välkänd tjänst som Klarna är att dina kunder känner sig trygga då de genomför betalningar i din webshop. Många personer i Sverige har även erfarenhet av att använda Klarnas webbplats där de kan logga in och se sina historiska köp.

Klarna är förmodligen en av de mest säkra betaltjänsterna på marknaden. De ställer höga krav på e-handlare för att ansluta sig till tjänsten. Klarna möjliggör att låta kunden betala på kredit. Kunden kan då välja att beställa produkten eller tjänsten men betala senare alternativt att delbetala köpet.

En fördel med Klarna är att tjänsten inte enbart är integrerad med de internationellt populära e-handelsplattformarna (Magento, WooCommerce, Shopify etc.). Klarna är dessutom integrerat med de allra flesta svenskutvecklade plattformarna på marknaden.

En nackdel med Klarna är den relativt höga kostnaden. Klarna kostar från 3.50 kr + 2.79% per transaktion (kan alltså kosta betydligt mer för exempelvis mindre butiker med låg omsättning).

Payson

Payson ägs av Svea och i likhet med Svea Checkout kan du ta betalt via kort, swish, faktura och uppdelade betalningar. Payson är kompatibelt med flera internationellt stora e-handelssystem därav: Opencart, WooCommerce, Prestashop och Magento.

Payson checkout

PayPal

PayPal är en internationellt stor betalningstjänst som av olika anledningar inte är särskild etablerad på den svenska marknaden.

En förklaring kan vara att PayPal inte är särskilt anpassat för den svenska marknaden. Exempelvis tar PayPal ut relativt höga transaktionsavgifter för transaktioner som görs utanför USA.

Men det finns även andra anledningar till att många e-handlare som är verksamma på den svenska marknaden väljer bort PayPal.

En anledning kan vara andelen avvisade transaktioner som svenska banker gör då transaktioner inte lever upp till svenska bankers säkerhetskrav. För transaktioner i SEK är kostnaden 3.4% i transaktionsavgift + 3.25 kr per transaktion.

Kostnad Paypal checkout

PayPal är dock ett bra alternativ för den som vill sälja produkter på framförallt vissa andra marknader. PayPal är ett starkt varumärke och har väldigt många aktiva användare. En annan fördel med PayPal är att du inte behöver ett inlösenavtal. Inlösenavtal kan försvåra för exempelvis utländska företag som vill ansluta till svenska betaltjänster.

Swish

swish för företag

Är en så pass populär tjänst i Sverige att i princip alla svenska betallösningar är integrerade med Swish.

Swish eller Getswish AB är ett samarbete mellan banker i Sverige och är alltså inte en betallösning som du kopplar på direkt via Swish. Istället krävs att du använder en annan betaltjänst som i sin tur antingen kan ansluta ditt företag till Swish via en bank eller kreditinstitut.