Funderar du på att starta en egen webbutik? Då bör du i ett tidigt skede sätta dig in i dels vad det finns för olika plattformar att välja på men även vilka kostnader som förekommer.
Jag rekommenderar alltid att börja med att definiera dina behov i en affärsplan.
En essentiell del av affärsplanen är din budget. Vad har du för startkapital? Du bör identifiera dina löpande utgifter och eventuellt räkna på täckningsbidrag. (Vad är ditt break-even?)
Webshopsguiden riktar sig i första hand till entreprenörer och startups. Vår intention är att göra det så enkelt som möjligt för att starta en e-handel. Vår rekommendation är därför “keep it simple”. Du kan göra en enkel budget i syfte att åskådliggöra kostnader som du kanske i annat fall missar att notera.
“Vår rekommendation är ’keep it simple’. Du behöver inte göra en särskilt avancerad budget.”
Att skapa en webbutik behöver inte kosta särskilt mycket. Du bör dock göra en enklare kalkyl över dina framtida utgifter. I den här artikeln går jag igenom de vanligaste kostnaderna förenade med att starta en webbutik.
Den mest uppenbara kostnaden är givetvis kostnaden för att nyttja en e-handelsplattform.
Det finns massvis av plattformar att välja av på marknaden men det skiljer sällan särskilt mycket i pris mellan de olika tjänsterna. Det är i många fall viktigare att välja en e-handelplattform som passar ens specifika behov.

Den billigaste webshopen för Sverige av de plattformar som vi rekommenderar är Wix. Wix webshop kostar ca 13€ / mån och lämpar sig för mindre webbutiker (men har även rikligt med funktionalitet och designmallar som passar de allra flesta behov).
Är man däremot ute efter den bästa tjänsten för ens företag oavsett pris då ska du läsa vår artikel hur man väljer bästa e-handelsplattform här. (Generellt sett är det inte så stor variation vad det gäller pris. Vissa e handelssystem kan vid en första anblick tyckas billigare än andra men du märker snart att det då vanligen saknas funktioner och tjänster som du måste betala för separat.)
Oavsett vilken typ av webbshopslösning du väljer att använda så måste du på ett eller annat sätt betala för följande:
Kostnda för domän & webbhotell
Oavsett om du bestämmer dig för att skapa din webshop med en plattform som ger dig allt på ett och samma ställe eller om du vill bygga din webshop med ett Content Management System (CMS), exempelvis WordPress, så behöver din webshop ligga på en server.
Via ett webbhotell får du tillgång till serverutrymme där din webshop huseras. Du kommer även behöva ett domännamn (din butiks webbadress).
Väljer du att skapa din webbshop med en plattform som erbjuder sina användare allt på ett och samma ställe, exempelvis Shopify eller Wix så ingår webbhotell oavsett tjänstepaket. Väljer du däremot att bygga din webshop med en plattform för “open source” (exempelvis WooCommerce). Då måste du på egen hand skaffa ett webbhotell.
För webbutiker är det viktigt att välja ett webbhotell som möjliggör att din webbutik kan ladda snabbt. Du bör alltså undvika billiga webbhotell, som typiskt är avsedda för exempelvis mindre bloggar och hemsidor. Välj istället ett webbhotell i premiumklassen.
Jag rekommender Stratos som är ett bra webbhotell. Det är förvisso en förhållandevis dyr tjänst men Strato är långt ifrån det dyratse alternativet och man får mycket för pengarna.
Domännamn ingår i princip aldrig, oavsett vilket ehandelsplattform som du väljer. Det är en förhållandevis liten kostnad och brukar kosta ca. 100-200 kr / år (beroende på var du registrerar ditt domän och om du vill ha .com eller .se).
När du testar exempelvis Shopify gratis, får du ett subdomän till Shopify (myshopify.com). Det är ett temporärt domän som du på sikt behöver byta ut till ditt egna “toppdomän”. Det kan du göra antingen hos en separat registrar eller hos din plattformsleverantör. För WooCommerce måste du dock skaffa ditt domän hos en separat registrar.
- Räkna alltid med att behöva betala för domän. Kostar ca. 100-250 kr/år. (I vissa fall kan man köpa domän till kampajpriser för bara några kronor det första året men då kan förnyelseavgiften vara relativt hög. Kontrollera därför hur mycket förnyelseavgiften ligger på innan du köper domän till kampanjpriser.)
- Bra webbhotell är viktigt för att dina produktsidor ska ladda snabbt och för att din webbutik ska vara säker från intrång.
- Med Shopify och Wix ingår webbhotell.
- För WooCommerce och övriga plattformar för “Open source” måste du betala för webbhotell
E-handelsplattform & systemlösning
Några bra plattformarna för att skapa webbutik i Sverige är: Wix, Shopify och WooCommerce. Du kan läsa mer ingående om vilken plattform som är bäst för dig här.
Så här mycket kostar respektive tjänst:
Wix webshop (Billigast) 13$ per månad. (Domän ingår inte så räkna med att ansluta ett eget domän på sikt.) Wix är en bra plattform för den svenska och internationella marknaden. Jag rekommenderar Wix för mindre och enklare webbutiker, även om det går att bygga riktigt stora webbutiker med Wix med.
En nackdel med Wix är att det är troligt att du så småningom kommer att vilja uppgradera till ett dyrare tjänstepaket och då hade du helt enkelt fått mer värde för pengarna om du istället hade valt exempelvis Shopify från början.)
Shopify – (Bästa alternativ för de flesta svenska startups.) Den här plattformen kostar lite mer än Wix. Shopify är ett av de bästa alternativen för att bygga en fullskalig webbutik. Ska du endast sälja på facebook och Messenger, då kan du använda Shopify Lite (9 $ per / mån) som ett alternativ.
En fullskalig webbutik kostar dock 1$ / mån under de första 3 månaderna (därefter från 14 $ / mån). Men då får du en av de bästa och mest kompletta tjänster som finns på marknaden.
WooCommerce – Den här plattformen kan användas gratis med WordPress. Jag rekommenderar tjänsten för mer avancerade och tekniskt erfarna användare. Du kommer dock att behöva skaffa ett eget domän, tema och Webbhotell. Jag rekommenderar Stratos och Templs webbhotell (prisvärda och bra prestanda) det finns även billigare webbhotell på marknaden men var försiktig. De billiga webbhotellen rekommenderar jag inte för att de gör din webbplats långsam.
Tema & appar
Vissa e-handelsplattformar ger användare möjlighet att använda gratis designmallar eller s.k. “Teman”. Som eriös e-handlare bör du dock räkna med att köpa ett tema. Tema är alltså en slags mall som avgör din webbutiks layout, Tema kan vara en förhållandevis liten engångskostnad. Pris på tema varierar med val av e-handelsplattform.
Både Wix, WooCommerce och Shopify erbjuder gratisteman. Men det är sannolikt att du vill använda ett tema som passar din specifika nisch eller marknad och som då kostar extra. För att köpa licensen till ett tema betalar man vanligen en engångsavgift. Ungefär så här mycket kostar ett tema för respektive e-handelsplattform:
- WIX: ≈ 70 USD
- Shopify ≈ 100-500 USD
- WooCommerce ≈ 50-150 USD / ÅR
Alla plattformar ovan erbjuder som sagt även gratis teman. Men var försiktig med dessa om du väljer att använda WooCommerce. WooCommerce tillåter nämligen att oberoende utvecklare programerar och utvecklar teman för plattformens användare. Gratisteman som utvecklats av programmerar kan vara relativt oskyddade mot intrång. Jag rekommenderar endast teman som blivit officiellt godkända på via woocommerce.com. (Dessa är dock inte gratis)
Appar eller ”tillägg” är program som ger din webshop olika typer av funktionalitet. Med Wix och Shopify får du som användare tillgång till ett visst utbud av basfunktionalitet.
För mer avancerade funktioner kommer du att behöva betala extra. Vanligen tillkommer en engångskostnad för tilläggsfunktion men det kan även förekomma abonnemangsbaserade prismodeller.
Både WooCommerce, Shopify och Wix tillåter oberoende utvecklare att sälja tilläggsfunktionalitet (appar eller plugins) till plattformens användare. Alla dessa plattformar ligger därför i topp vad det gäller utbud av funktionalitet. (En skillnad med Wix och Shopify är att alla program granskas innan de tillåts att säljas till användare via företagens officiella kanaler).
Det är svårt att uppskatta kostnaden för appar eftersom att priserna varierar beroende på vilka applikationer du anser att har behov av. det ärdock inte ovanligt att man behöver betala för viss funktionalitet som inte finns att använda kostnadsfritt (oavsett vaö av plattform).
Lager och leveranskostnader
Är du egen och vill hålla nere på kostnaderna, då kan du börja din verksamhet med att lagerhålla i hemmet. Du bör dock ta med framtida lagerkostnader i beräknandet som en potentiell kostnad på sikt. När dina försäljningsvolymer ökar kan det bli svårt att lagerhålla i hemmet. En vanlig lösning är då att använda en tredjepartslogistiker som kan lagerhålla dina produkter.
Lager och leverans är en betydande kostnad, som dels kan vara svår att räkna på men som även kan underskattas då man är i färd med att starta e-handel. Ett allt vanligare sätt, speciellt vid uppstart av en webbutik är att använda sig av dropshipping istället för att lagerhålla. Dropshipping innebär i korthet att du kan sälja produkter på internet, utan att behöva ansvara för vare sig lagerhållning eller logistik.
Med dropshipping kan du testa din affärsidé till låg risk och utan att investera av eget kapital. Läs mer om hur det fungerar med dropshipping i Sverige här.
Betallösning och transaktionsavgifter
Många betallösningar på marknaden går att använda mot en transaktionsavgift, i vissa fall i kombination med en fast avgift. Transaktionsavgiften beräknas vanligen på de ordervärden som betalas via tjänsten i fråga. Det här är sällan något som framgår särskilt tydligt då man väl väljer vilka betallösningar som man vill kunna erbjuda sin kunder i sin webbutik.
Även fakturor kommer med direkta och indirekta kostnader. Till de indirekta kostnaderna räknas hanteringskostnader som är särdeles hög för hantering av framförallt pappersfakturor.
Användadet av betallösningar utgör alltså en slags rörlig kostnad. Man tänker vanligen inte så mycket på denna kostnad när man startar sin webbshop men när försäljningen tar fart kan denna kostnad utgöra en betydande kostnad för företaget.
Bolagsform (registrera ditt företag)
Att välja bolagsform och registrera ditt företag kan utgöra en betydande uppstartskostnad. Ska du sätta upp ett aktiebolag krävs att du investerar minst 25 000 kr i aktiekapital. Det är förvisso pengar som du kan använda i företagets verksamhet.
Kostnad för att registrera ett Aktiebolag är 1 900 kr vid digital registrering och 2 200 kr om du skickar in på papper.
Ska du istället starta en egen firma blir det betydligt billigare. Denna typ av bolagsform är busenkel att komma igång med och kostar inte mer än 1100 kr. Du kan registrera ditt företag via e-tjänst hos bolagsverket. (Du kan dock vänta tills din webbutik är uppe innan du registrerar ditt bolag).

Bokföringsprogram
Jag rekommenderar vanligtvis att enskilda företag och startups åtminstone till en början sköter bokföring och redovisning på egen hand. Det brukar vara förhållandevis enkelt att sköta innan verksamheten börjar växa i komplexitet.
Om du vill sköta bokföringen på egen hand kan det vara värt att skaffa licens för ett bokföringsprogram.
Bokföringsprogram kan kosta ca några hundra kronor per månad. Fortnox och Visma eEkonomi är bra och prisvärda tjänster på marknaden.
Övriga kringkostnader
Kostnader som jag definierat ovan är några av de vanligaste kostnaderna som de allra flesta företag behöver ta med i sin kostnadskalkyl.
Det finns självfallet även övriga kostnader som kan varierar från fall till fall. Ta dig lite tid och fundera redan innan du sätter igång. Vad finns det för eventuell kringkostnader som du kommer att behöva täcka?
Det kan handla om allt från att betala för extern hjälp i form av utveckling och administration till kostnader i form av telefoni, internet, hyra eller annan programvara som är nödvändig för din verksamhet.

Sammanfattning
- Innan du startar din webbutik bör du upprätta en enklare kalkyl över de kostnader som är relaterade till din verksamhet.
- Den mest uppenbara kostnaden är kostnad för att skapa din webbutik med en e-handelsplattform. Denna kostnad är i sammanhanget inte så avgörande. Du bör istället välja en webbutik som passar dina behov. Här kan du läsa mer om vilken plattform som är bäst utifrån dina behov.
- Generellt sett är Shopify den plattform som jag rekommenderar för Sverige. Shopify är då andra sida lite dyrare än Wix.
- Oavsett vilken plattform du väljer ska du räkna med att även behöva betala för designmall (tema) och olika appar. Tema för de plattformar vi rekommenderar ligger kring 100-500 USD.
- Ett vanligt misstag är att underskatta kostnad för logistik och lagerhållning. För entreprenörer med litet startkapital rekommenderar vi att överväga dropshipping. Med dropshipping slipper du lagerkostnader och inköp.
- Vill du sälja konst, tavlor och bilder på nätet? Vissa plattformar är mer fördelaktiga än andra när det gäller vissa produkttyper.