Så gör du för att bygga din webshop

Profilbild

Du har nu kommit en bra bit på vägen i processen för att starta en egen webbshop. Du har satt upp en affärsplan och en budget. Du har även definierat din strategi och nisch.

Har du följt alla våra rekommenderade steg i guiden så har du även valt den bästa plattformen för dina behov. Det är nu dags att bygga din webshop men hur gör man?

I stora drag kan processen att bygga webshop summeras i följande steg:

#1 Välj och testa den plattform som passar dig bäst.

Det här är egentligen det föregående steget i processen. Oavsett om du bestämmer dig för en komplett helhetslösning (där du har allt på ett och samma ställe) eller om du vill använda en mer avancerad och flexibel “open source” plattform så är processen hyfsat likartad.

För de bästa ehandelsplattformarna för Sverige gäller följande. Med Wix väljer du en designmall som passar din verksamhet gratis. Shopify har också en del s.k. “Gratisteman” att välja av men du kan även köpa ett tema (kostar vanligen ca 100-250 kr) på “Shopify app market”.

För WooCoomerce skaffar du ett tema via woocommerce.com. Det finns en del gratisteman att välja men de bättre design-mallarna kostar ca 100-300 kr.

#2 Val av tema för din e butik

Hur vet man vilket tema som är bäst? Att välja tema är ingen särskilt komplicerad uppgift. Väljer du att använda en plattform som förser dig med ett allt på ett och samma ställe (därav även teman), då kan ett kostnadsfritt tema fungera utmärkt.

Det beror dock på vad du vill göra med din e butik? Du bör ställa dig själv följande frågor:

  1. Vilka funktioner är viktiga för dig?
    Kanske vill du lägga till en digital karta för att kunderna ska hitta din fysiska butik, ett galleri med bilder, eller en registreringsfunktion för nya medlemmar?

    De plattformar som vi rekommenderar ger dig möjlighet att ändra och anpassa i efterhand men du gör klokt i att välja en mall som redan har en design och uppsättning som redan passar dina önskemål.
  2. Vilken design passar ditt märke?
    Gå tillbaks till din affärsplan och fundera över din målgrupp och vilka värderingar och känslor du vill att din webbutik ska bli associerad med.

    Låt säga att du vill sälja smink hemifrån via din webshop då är förmodligen dina kunder mer mottagbara för visuell kommunikation och inspiration än om du planerar att sälja byggmaterial. Välj då ett tema som ger dig rätt förutsättningar för att inspirera dina kunder och besökare.

    Det första intrycket är viktigt. De allra flesta besökare som kommer till din webshop besökare först din hemsida eller “homepage”.

    Det är även här de allra flesta fattar ett beslut om de vill lämna din webshop eller om de vill titta närmare på dina produkter och tjänster.

    Din “hemsida” eller “startsida” är precis som ett fysiskt butiksfönster. Du ska använda den här webbsidan till att inspirera och locka dina besökare att klicka vidare till ditt sortiment.

    Exempel på olika designer som du kan fundera över är om du vill lägga in en karusell med bilder, en inspirationsfilm, eller något som fångar uppmärksamheten hos din målgrupp. (Färger, teckensnitt, bilder etc kan du ändra i efterhand oavsett tema).
  3. Hur ska dina kunder navigera sig i din webbhandel?
    Planerar du att sälja tusentals artiklar i din webbshop eller kretsar din affärsidé kring en artikel? Vet dina kunder exakt vad de söker eller vill du inspirera dem?

    I din affärsplan bör du ha definierat din kund och målgrupp samt din affärsidé.

    De flesta besökare lämnar din webshop efter några sekunder om de inte hittar vad de söker.

    Att applicera en tydlig struktur och design har stor inverkan på konverteringsgrad och omsättning.

    Välj därför ett tema som erbjuder navigeringsmöjligheter som passar din affärsmodell. En webbutik med ett stort sortiment kräver vanligen en annan typ av logik och kommunikation än en liten butik.

#3 Anpassa ditt tema för att nischa din ebutik

Oavsett om du väljer att bygga din ebutik med Wix, Shopify eller WooCommerce kan du självfallet skräddarsy och anpassa designen som du vill ha den. De anpassningar du ska göra är att ställa in färger och typsnitt som ditt tema ska applicera.

Om du inte redan vet vilka färger du vill använda (för text, bakgrund, sidhuvud etc) rekommenderar vi att ta fram en professionell palett med färger som passar bra i kombination med varandra.

En gratistjänst som du kan använda för detta är Coolors.co. Via detta verktyg kan du få massvis av förslag på färger som passar ihop. När du bestämt vilka kulörer som du vill använda, så kan du ladda ned din palett i en pdf.

Förutom att anpassa din designmall till ditt färgval ska du även ställa in:

  • Teckensnitt, storlek (och färger för texten)
  • Bilder
  • Produktpositionering
  • Meny
  • Funktioner och delningsmöjligheter för sociala media

#4 Produkter för att starta webshop och leverantörer

Leverantörer som du vill använda dig av ska du ha definierat i ett tidigt skede. Vilken leverantörsstrategi som du använder har en viss inverkan på ditt val av plattform men även under själva byggfasen av din webbutik.

Vill du använda dig av dropshipping kan du importera produkter direkt in i din webshop. De webbshopar som har stöd för att importera produkter är bl.a. Shopify och WooCommerce.

Dessa plattformar är integrerade mot portaler för dropshipping vilket innebär att du kan testa att sälja produkter i din webshop och som levereras direkt från leverantören till din kund vi kör. Du behöver således inte köpa in varor till webbutiken och behöver endast fokusera på att marknadsföra och sälja de artiklar du vill sälja.

Hur fungerar det?

Om du använder Shopify:

Installera Oberlo (kan användas gratis men med vissa begränsningar). Appen ger dig tillgång till massvis av olika produkter från olika leverantörer och grossister som du kan dropshippa. Du markerar de artiklar du vill testa och importerar produktdata för dessa till webbutik.

När en kund beställer en av dessa produkter skickas ordern direkt till din leverantören som säkerställer att produkten levereras till din kund.

Du tjänar pengar utan att egentligen behöva göra något överhuvudtaget.

Om du använder WooCommerce:

Du kan då använda Alidropship. AliDropship är inte fullt så bra som Oberlo för nybörjare eftersom att det inte finns någon gratisversion av appen. I övrigt är Oberlo (för Shopify) och AliDropship likartade plattformar. Alla artiklar du kommer åt via AliDropship kommer du även åt via Oberlo.

Här kan du läsa mer om Dropshipping och vilka appar som är bäst för olika plattformar.

#5 Starta e-handel med bästa betallösningen för din webshop

Innan du går live med att starta ehandel ska du göra vissa inställningar som är specifika för de respektive marknader som du vill sälja på.

Har du gjort bra val och följt våra rekommendationer, då har du valt att gå med en plattform som både är anpassad för Sverige så väl som de flesta övriga marknader runt om i världen.

För att starta egen e handel ska du göra några landsspecifika inställningar i din backoffice panel. Du ska ställa in språk, valuta, moms och skatteinställningar etc.

De plattformar som vi anser vara bäst för Sverige är alla integrerade med betallösningar som typiskt uppskattas av handlare på den svenska marknaden.

För Sverige rekommenderar vi att (oavsett plattform) säkerställa din webbutik är uppsatt med åtminstone en av följande betallösningar för direktbetalning: Klarna checkout, Swish Företag, Paypal och Stripe.

Många av dessa betallösningar kommer dock att kosta pengar (vanligen en procentsats av transaktionen, gäller exempelvis för webshop med klarna ).

Använder du däremot Shopify så har du fördelen att använda Shopify Payments som låter dig ta betalt utan extrakostnader. (Shopify Payments har dock endast stöd för vissa marknader, där av Sverige).

För den som är ute efter en gratis webshop med Klarna då kan Wix vara ett alternativ. Du bör dock räkna med att alla system kommer att kosta pengar på sikt. (Du kan testa gratis men vanligen med vissa begränsingar.)

Självfallet ska din butik även kunna hantera faktura- och kortbetalning som godkänt betalsätt.

Tillbaks till start