Webbhotell för wordpress vilket ska jag välja?

Letar du efter webbhotell och undrar vilket som är bäst för WordPress? När jag väljer webbhotell eller så kallad hosting för mina webbplatser så försöker jag uppskatta hur pass viktig min webbplats är som jag behöver webbhotell för.

Våra rekommendationer:

  1. Kinsta (Dyrt men väldigt bra. För den som vill flytta från ett befintligt webbhotell)
  2. Strato (Prisvärt. Passar startups och nya webbplatser)
  3. Templ (Svenskt webbhotell i Premiumklassen)

En stor webbplats med många besökare eller en webbplats som jag driver i kommersiellt syfte kräver bättre säkerhet, laddtider, service, upptid etc. än en liten och enkel webbplats.

Letar du webbhotell för en liten sajt, exempelvis en liten blogg eller mindre personlig hemsida skapad i wordpress? Då behöver du inte läsa den här artikeln. Du kan förmodligen nöja dig med ett webbhotell inom lågprissegmentet.

Den här artikeln är alltså för dig som är trött på att betala (vanligen för mycket) för ett dåligt webbhotell och som vill byta till en bättre men prisvärd tjänst.

Artikeln är även avsedd för dig som vill starta en webshop med exempelvis woocommerce eller en hemsida med wordpress i kommersiellt syfte. Då behöver du nämligen ett bra webbhotell. Att välja en billig och dålig tjänst för din webbplats är bland det värsta du kan utsätta både dig själv och dina kunder för.

Här går jag igenom de bästa webbhotellen för Sverige som jag har testat. Jag går även igenom vad du behöver känna till för att göra ett bra val från början.

För att välja rätt webbhotell behöver du förstå skillnaden på olika tjänster. För att sätta upp en enklare blogg eller personlig hemsida behövs inte marknadens bästa webbhotell.

Däremot behöver du ett bra webbhotell för att bedriva e-handel. Det beror på produktsiddor, betallösningar och många andra funktioner kräver en bättre prestanda än vad du får med ett billigt webbhotell.

För e-handlare och webbplatser som kräver riktigt bra laddtider gäller det att välja en tjänst som riktar sig till lite mer seriösa användare. Jag rekommenderar Google Clouds plattform som används av exempelvis Kinsta. (Kinsta är ett av de bästa webbhotellet för WooCommerce och större webbplatser skapade i WordPress.)

Kinsta är dock relativt dyrt och om man vill hålla nere kostnaderna så finns det även webbhotell som befinner sig någonstan mittemellan Premium och Budget hosting. Strato är ett webbhotell som har väldigt bra priser men som ändå erbjuder relativt bra hård- och mjukvara.

Strato är en Europeisk kvalitetstjänst med datacenters i Europa vilket är en fördel för exempelvis svenska användare.

Strato ger väldigt mycket värde för pengarna. Givetvis bör du räkna med att använda ett av de mer avancerade abonnemangen för att hosta exempelvis en webbutik. (Webbutiker kräver vanligen bättre hosting än enklare webplatser eller bloggar.)

Men även de mer avancerade abonnemangen är bra mycket billigare än exempelvis Kinsta och ger tillgång till senaste versionen av PHP, smart caching, och SSD-diskar!

En fördel med Strato är att de ger nya användare ett rabatterat pris det första året. Abonnemanget “Advanced” kostar exempelvis endast 10 kr per månad det första året. Läs mer om Stratos abonnemang och tjänster här.

Även Templs webbhotell (svensk kvalitetstjänst) använder Google Clouds plattform. Templ har något bättre priser än Kinsta och är det näst-bästa webbhotellet på marknaden inom ”shared hosting”. (Templ fungerar även utmärkt för WooCommerce men räkna med att betala för en dyrare plan, med Kinsta klarar sig många användare med den billigare planen som är dyrare än Templs billigaste paket men som ger mer för pengarna).

Bästa hosting i Sverige för wordpress som vi testat

Jag har testat en rad olika webbhotell och för att kunna ge bra rekommendationer är det viktigt att förstå skillnaden på olika typer av tjänster som figurerar på marknaden. Olika webbhotell positionerar sig mot olika typer av kunder eller segment på marknaden. Med andra ord måste du förstå dina behov innan du väljer webbhotell.

Kvalitet korrelerar i princip alltid med pris. Om du vill ha ett billigt webbhotell så kommer du få dålig kvalitet vad det gäller laddtider, kundtjänst, säkerhet etc.

Det är inget fel med att välja ett webbhotell som är billigt för små och enkla webbplatser. Men ett vanligt misstag är att välja ett billigt webbhotell för en sajt som kräver bra laddtider etc.

Ska du skaffa hosting för en större webbplats som är byggd med WordPress då behöver du nämligen en tjänst som kan ge dig bättre laddtider, funktionalitet, “upptider” etc. och du måste vara beredd på att betala mer.

Ett vanligt misstag som många gör är att de väljer ett webbhotell som vid en första anblick ser billigt ut men som snart visar sig vara otillräckligt vad det gäller exempelvis laddtider för ens webbplats i fråga.

Många tvingas då till att uppgradera till ett dyrare tjänstepaket. Inte sällan blir kostnaden högre än om de från början hade valt en bra webhost vars tjänster är avsedda för lite större webbplatser. Du kommer dessutom inte få särskild bra kvalitet från lågprisbolag trots att du betalar för ett av deras bättre tjänstepaket.

Använder du en hostingtjänst i lågprissegmentet och väljer att använda de dyrare servicepaketen som erbjuds så får du alltid sämre kvalitet än om du från början hade valt ett webhotell i premiumsegmentet.

Summan av kardemumman är att du måste förstå dina behov innan du väljer hosting. Ska du exempelvis bygga webbutik med WooCommerce, då behöver du en kvalitetstjänst som gör att din webbplats laddar snabbt och utan driftstopp eller andra problem.

Det här är förövrigt ett vanligt misstag att många entreprenörer väljer WordPress istället för exempelvis Shopify eller SquareSparce på grund av att WooCommerce är gratis. Många bortser eller underskattar kostnaden för webbhotell som tillkommer för att använda WordPress.

Kostnaden för ett bra webbhotell ligger på ungefär 150-250 kr /mån och då är skillnaden i jämförelse med exempelvis Shopifys priser inte så stor. Av den anledningen rekommenderar jag inte att välja en e-handelsplattform på grund av att prisbilden ser något lägre ut.

Välj istället den plattform som passar dina behov bäst. Mer om hur du väljer bästa e-handelsplattform här.

#1 Svensk eller internationell hosting?

En annan vanlig miss är att googla på nätet för att hitta en tjänst som anses bra utifrån exempelvis amerikanska recensioner. Om din webbplats eller webshop är avsedd för i första hand svenska kunder och besökare, då vill du skaffa en hostingtjänst som kan erbjuda servrar i datacenters som är förlagda fysiskt nära dina besökare och kunder.

Anledningen till det är att din webbsidor kommer att ladda snabbare om data behöver färdas kortare sträckor. Tjänster som är populära i exempelvis USA är vanligen inte särskilt bra för Europa.

Det finns dock undantag. Numera är det vanligt att vissa hostingtjänster ger dig tillgång till CDN (Content Delivery Network). Det är en nätverkstjänst som gör att din webbplats laddar från det datacenter som ligger närmast dina besökare.

Självfallet spelar även andra tekniska förutsättningar roll utöver var datacenter är förlagda i förhållande till var besökare och kunder befinner sig. Inom så kallad delad webbhotell (“shared hosting”), där användare delar på serverutrymme finns det för det första olika tekniska lösningar som ger olika grad av kvalitet.

Det finns även möjlighet att sätt upp sin webbplats via en dedikerad server som gör att endast din webbplats ligger på en viss server och därmed inte belastas av data och från andra webbplatser. Dedikerade servrar kräver vanligen mer jobb och teknisk kompetens från användare. Dessutom kostar en dedikerad server förhållandevis mycket i jämförelse med delad (“shared”) hosting.

För stora företag kan en dedikerad server vara ett alternativ men för startups och medelstora webbutiker räcker det gott och väl med mina alternativ som jag går igenom nedan för att säkerställa god säkerhet, snabba laddtider och bra support.

Så vilken tjänst är den bästa för Sverige? Här nedan går jag igenom de 3 bästa alternativen för den som vill fokusera på den svenska och internationella marknaden.

#2 Att välja rätt typ av tjänstelösning

Som jag nämnt finns det alltså en hel del olika typer av hostingtjänster där den enklaste formen är så kallad delad hosting (“shared”). Fördelen med den här typen av tjänst är för det första att dataservrar och alla form av tekniskt underhåll sköts av webhotellet i fråga. Det ingår i princip alltid support men kanske viktigast av allt är att delad hosting är bra mycket billigare än dedikerade servrar etc.

Det viktiga är som sagt att du väljer ett kvalitetsföretag.

De bästa tjänsterna på marknaden som jag använder för mina webbplatser Templ och Kinsta. De är inte de billigaste tjänsterna men du får bra kvalitet och du kommer inte bli missnöjd till skillnad från om du väljer en lågpristjänst.

Både Templ och Kinsta använder Googles Cloudbaserade plattform. Det innebär att din webbplats kan förläggas på valfritt datacenter i världen. Men Googles Cloudbaserade tjänst ger även bättre hastighet än du får med något annat webbhotell som jag testat.

Kinsta (Dyrt men väldigt bra)

Det här är en tjänst som har vuxit de senaste åren. Den är relativt okänd internationellt men de har ett starkt fäste på den svenska marknaden med svensk support och webbplats på svenska.

Fördelarna med Kinsta är många. För det första slipper du att bli betjänad av lågutbildad personal från något lågprisland. Kinstas personal är specialister och du får hjälp direkt av kunnig personal som är tekniskt kompetenta.

En annan fördel med Kinsta är att din webbplats sätts upp med Kinstas CDN som gör att din webbplats får ett extra säkerhetslager och dessutom laddar snabbt oavsett var dina kunder och besökare befinner sig i världen.

Sist men inte minst gillar jag att Kinsta tar ägandeskap. Många hostingföretag förklarar (i bästa fall) hur du ska göra för lösa något tekniskt problem men Kinsta erbjuder sig i princip alltid att lösa problemen åt kunden. Det samma gäller om du vill flytta en befintlig webbplats eller webbutik till Kinsta Då kan Kinsta sköta migrationen åt dig (kostnadsfritt) vilket är en oerhört bra service.

Jag värdesätter följande:

  • Snabb och personlig service via extremt kompetent personal.
  • Ligger bättre till i pris än motsvarande, internationella bolag, som använder Google Clouds plattform.
  • Användare får tillgång till egenutveckla cache-app som gör webbplatsen ännu snabbare.
  • 1 månads garanti (om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka).

Nackdelar:

  • Du kan inte registrera ett svenskt (.se) domän via Kinsta. Då andra sidan är det inget problem eftersom att du kan be Kinsta att hjälp dig att ställa in DNS för ditt domän så att det pekar mot Kinsta. Med andra ord kan du köpa ditt domän hos en domänregistrator (läs mer på Internetstiftelsens hemsida). Jag brukar personligen använda FS Data, de har bra priser på domäner.
  • Därefter kontaktar du Kinsta och ber dem att att använda ditt domän du köpt för din webbplats/webshop. De kommer då att sätta upp din webbplats åt dig via deras system som gör att du får bland det bästa marknaden har att erbjuda.

Läs mer om Kinstas webbhotell för Sverige.

Strato (Prisvärt och passar användare med en snäv budget)

strato domän och webbhotell

Strato är ett europeiskt webbhotell som ger användare mycket värde för pengarna. Strato använder högkvalitativ hård- och mjukvara. En fördel med Strato framför exempelvis Kinsta, är att nya användare kan registrera sin domän direkt med Strato. Med Kinsta behöver du registrera din domän hos annan registrar och därefter flytta domänen till Kinsta.

Strato passar typiskt startups och nya webbplatser som kräver en kvalitetshost. Strato tillhandahåller support på svenska och har över 200.000 servar uppdelade på sina 2 europeiska datacenters.

Fördelar med Strato:

  • Rabatterat först år. Strato erbjuder abonnemang som är gratis det första året. Räkna dock med att behöva använda ett mer avancerat abonnemang för exempelvis en större webbplats eller e-handel. (Kostar 10kr/mån först året)
  • Mycket värde för pengarna. Trots att Strato är betydligt billigare än övriga webbhotell i premiumklassen kan Strato med fördel användas för även större webbplatser och webbutiker.
  • 30-dagars garanti (Strato återbetalar eventuellt belopp inom 30 dagar om du inte är nöjd.)
  • Registrar din domän direkt med Strato (går inte att göra med flera av de mer framstående premiumtjänsterna på marknaden.)
  • Support på svenska.
  • Datacenters i Europa.
  • Tillåter fler än en WordPress installation. Passar för användare som har behov av en bra host för flera olika webbplatser.

Nackdelar:

  • Erbjuder inget CDN (men du kan använda externt CDN, exempelvis Cloudflare).
  • Erbjuder egen e-handelsplattform med begränsat utbud av program/appar. (Vi rekommenderar att istället välja en plattform med större utbud av integrationer tilldiverse tredjepartstjänster.)

Här hitta du mer information om Stratos tjänster och abonnemang.

Templ (Svensk motsvarighet till Kinsta)

Templ är precis som Kinsta ett webbhotell i premiumklassen. De riktar sig till användare som har förstått skillnaden på lågpris- och premiumtjänster. Med andra ord så försöker de inte lura till sig oerfarna webbmasters med lockpriser etc.

Templ har precis som Kinsta relativt höga priser men försöker inte marknadsföra sig på annat vis än som en premiumtjänst för exempelvis företagskunder som använder WooCommerce eller andra användare som har behov av snabba laddtider.

Till skillnad från Kinsta som är en internationellt stor leverantör av hostingtjänster, är Templ relativt små på den internationella marknaden.

Några fördelar med Templ

  • Svensk och kunnig support.
  • Användare får tillgång till egenutveckla cache-app. Kinsta har en riktigt bra cache app som snabbar upp laddtiderna för din webbplats ytterligare.
  • Använder Google Cloud som ger extremt bra laddtider och säkerhet.

Nackdelar:

  • Precis som med Kinsta måste du registrera ett domän hos en registrator för att kunna använda Templs tjänster.
  • Templ är inte en billig tjänst. Du får mycket för pengarna men det här är inget bra alternativ för den som enbart söker hosting för en enkel blogg eller hemsida.

#3 Jämför och hitta domänleverantör på den svenska marknaden

När du letar efter bästa domänleverantör i Sverige så är det sällan särskilt stora prisskillnader. Det vanliga är att man betalar årsvis för sitt domän. Domänleverantörer tjänar vanligen inte så mycket pengar på att registrera domäner. Istället försöker de erbjuda olika typer av hostingpaket där domän ibland ingår. Ett billigt svenskt domän (.se) kostar ungefär 140-150 kr/år. Jag brukar köpa och registrera mina domän hos SF Data.

SF Data har bra priser på domän men är inte lika bra vad det gäller webbhotell. (Min erfarenhet är att de har sämre support, laddtider och övrig kvalitet i tjänsterna i förhållande till vad man får betala).

Men FS Data har som sagt bra priser för den som vill registrera en egen domän. När du registrerat ditt domän kontaktar du ett bra webbhotell som hjälper dig med att “peka” om DNS-inställningarna för ditt domän.

Det innebär att du kan använda ditt domän som du köpt hos registrator A hos ditt webbhotell B. Det här kan uppfattas som knepigt. Det vill säga att du måste köpa domän och webbhotell hos olika företag men tro mig, det är enkelt och dessutom värt mödan. När du väl satt upp ditt domän så att det “pekar” mot ditt webbhotell så behöver du inte oroa dig för det mer.

Det är i princip samma sak som om du vill byta webbhotell. Du behåller då ditt domän där du köpt det (vanligen hos ditt webbhotell) men pekar om det mot din nya leverantör.

När du väljer domän ska du fundera över var dina kunder och besökare befinner sig. Exempelvis väljer de allra flesta att registerar ett .se-domän för webbutiker som riktar sig till en svenska marknaden.

Men det kan finnas undantag. Exempelvis om du vet med dig att du vill sälja på flera marknader. Då kan det vara aktuellt att registrera ett internationellt domän (.com). Jag rekommenderar NameCheap (Billigt och pålitligt). Internationella domän är något billigare än de svenska och brukar ligga på 8-12 USD per år.

Väljer du ett internationellt domän så kan det vara aktuellt att registrera så kallt subdomän. Om ditt toppdomän är dittdomän.com då kan du ha subdomän för varje marknad och ange låta de två första bokstäverna vara landsspecifika. Exempelvis se.dittdomän.com för Sverige.

Det går givetvis även att köpa nytt toppdomän för varje land. Då kan du börja med att registrera en .se-domän för din webbplats och därefter skapa .no-för Norge och så vidare. Det finns för- och nackdelar med denna strategi som jag inte går in på här i detalj. Du bör dock vara medveten om att vissa länder har stränga regler som ej tillåter utländska medborgare att registrera landsspecifika domän.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.