Funderar du på att sälja kläder, inredning, konst eller bilder på nätet? Oavsett vad du vill sälja, här går vi igenom de viktigaste stegen du måste ta för att bli återförsäljare på nätet.
Så hur blir man återförsäljare? Det finns några steg du ska ta för att med framgång börja sälja på nätet. Men det absolut viktigaste är givetvis din produkt och affärsidé.
Att göra en egen webshop och börja sälja på internet är egentligen den enkla biten, även om det tar en del tid att att bygga själva webbutiken. Den stora utmaningen är att hitta en riktigt bra produkt och att lyckas med att marknadsföra sin produkt.
Här nedan hittar du min checklista för att snabbt komma igång som återförsäljare på nätet!
Steg 1 – Produkt och idé
Alla lyckade företag börjar med en idé. I många fall utvecklas den ursprungliga idén till något helt annat men för att sälja på nätet vill du givetvis hitta en produkt som du verkligen tror på. Du bör även göra en enklare affärsplan (läs mer här) för att säkerställa att du definierar och tydliggör eventuella risker, problem och utmaningar som du i annat fall kan missa.
En affärsplan behöver inte enbart vara skriven för din egen skull. Den kan även vara bra för att använda då du vill presentera din idé för intressenter (långivare, banker, myndigheter, riskkapitalister etc.).
Gör inte din affärsplan onödigt krånglig. Fundera istället över vilken information som måste definieras för att tydliggöra hur du i egenskap av återförsäljare ska tjäna pengar? Med andra ord, ska följande ingå:
- Din produkt (vad är det du ska sälja och vad gör din produkt unik eller bättre än befintliga alternativ på marknaden)
- Ditt pris. Hur vill du positionera dig och vad är rimligt att dina kunder är villiga att betala för din produkt? (Här bör du göra en benchmarking på din marknad.)
- Leverantörer – Vem ska du köpa produkten från och till vilket pris?
- Hur ska du marknadsföra produkterna i din webbutik?
Affärsplanen brukar ge en bra bild över huruvida din idé faktisk är rimlig eller ej. Affärsplanen väcker i många fall frågor som du kanske inte funderade över precis i början.
Steg 2 – Välj säljkanaler för dina produkter
I många fall utgår entreprenörer som vill sälja på nätet från att de ska driva en egen webshop. En webshop kan vara en bra säljkanal men det finns idag flera möjligheter för återförsäljare att sälja produkter på internet, varav webshoppen kan vara en av flera kanaler. (Läs mer om hur du hittar bästa e-handelsplattform för ditt behov här).
Kanaler som kan vara intressanta att sälja via:
- Amazon är en förhållandevis ny kanal för den svenska marknaden. Du kan sälja på Amazon utan att ha en egen webbutik även om det vanligen är bra att sälja både via egen webbutik och Amazon parallellt.
- Fysisk butik, det finns inget som säger att du inte kan sälja via en fysisk butik parallellt med din webshop. Ska du exempelvis starta klädbutik och sälja kläder då kan det finnas fördelar med att låta kunder och besökare testa dina kläder i din fysiska butik.
- Sociala medier: Det går att sälja utan en egen webbutik på exempelvis Facebook. Det kan vara ett enkelt sätt för den som vill testa marknaden. Via exempelvis Facebook och Instagram kan du sälja utan att ha en egen webshop. (Det är dock vanligen bättre att först skapa en webshop som du integrerar med exempelvis Facebook eller Instagram. Då skickas i många fall besökare från Facebook till din webbutik för att slutföra köp.)
- LMS för försäljning av distanskurser och utbildningar: Idag finns det flera kanaler som är avsedda för försäljning av utbildningar. Antingen säljer man via en marknadsplats, exempelvis Udemy eller en plattform såsom Patreon. Många entreprenörer och företag säljer även utbildningar direkt via en egen webbplats. Då behöver man ett LMS som är avsett för att sälja digitala produkter. Ett av de bästa systemen för att publicera och sälja utbildningar online är Thinkific.
Steg 3 – Välj e-handelsplattform för ditt företag
Som återförsäljare på internet kan det finnas vissa plattformar som är bättre än andra för dina specifika behov. Ska du exempelvis sälja via dropshipping och har behov av att importera produktbeskrivningar, produktbilder och annan information från exempelvis Aliexpress. Då krävs att du använder en e-handelsplattform som är integrerad med Aliexpress.
Det finns även en rad andra faktorer att beakta när det kommer till val av system. Kundtjänst, pris, användarvänlighet och utbud av funktionalitet (appar) är endast några av de parametrar som du ska beakta vid val av plattform.
Den viktigaste parametern är dock hur pass tekniskt kunnig du är? Har du ingen erfarenhet av att skapa hemsidor eller andra webbplatser då är det klokt att välja en helhetslösning (SaaS).
Det finns flera helhetslösningar på marknaden som är enkla att använda och som ger dig allt som en återförsäljare behöver.
Den bästa helhetslösningen för Sverige är Shopify.
Steg 4 – Logistik och lager
Logistik och lager är givetvis viktiga faktorer men ska ändå ses som sekundära. Har du en bra produkt för din marknad, då löser sig resten.
Det finns dock vissa undantag där logistiken utgör själva kärnan i en affärsmodell. Hit hör exempelvis dropshipping. Det innebär att du endast ansvarar för att sälja produkter från din leverantör. Istället för att du ska köpa in produkter som levereras till ditt lager så skickas produkter som din kund köpt i din webshop direkt från leverantören till din kund.
En annan populär logistiklösning är via Tredjepartslogistik (3PL). Då köper du in produkter som levereras till din logistikpartner som tar hand om logistik, lagerhållning och leverans. När din kund köpt en produkt från dig så säkerställer din partner att produkten plockas och skickas till kunden i fråga.
Givetvis kan du även på egen hand sköta lagerhållning. Det är den absolut vanligaste lösningen för små startups. Du kan börja med att lagerhålla i ditt egna hem. När en kund gör en beställning så lägger du produkterna i ett paket och går till närmsta postombud för att skicka produkterna till kunden.
Steg 5 – Vikten av att synas via marknadsföring
Det finns stora möjligheter med att bli återförsäljare på nätet, åtminstone om man vet hur man ska marknadsföra sig.
Du måste synas för att lyckas men hur gör man?
Marknadsföring är svårt och vanligen kostsamt. En bra idé är därför att i ett tidigt skede komma igång med minst en kanal att synas i. Ju förr du sätter igång desto bättre.
All kostnadsfri marknadsföring tar tid för att få till ett stadigt flöde av följare eller läsare. Du kan givetvis välja att betala för marknadsföring men även betald marknadsföring kan vara knepigt till en början. Innan du vet hur man gör kan marknadsföring därför kosta mer än de smakar.
Ett tips kan vara att ta en kurs i e-handel och digital marknadsföring för att lära sig vad man ska tänka på för att lyckas. Nordboost är ett svenskt företag som tillhandahåller flera riktigt bra distanskurser för entreprenörer och återförsäljare på internet.