E-handeln i Sverige fortsätter att slå nya rekord och ser ut att ha gynnats rejält av våra nya levnadsomständigheter. Postnords E-barometer rapporterar en uppgång på hela 16 % under det andra kvartalet 2021, och det i jämförelse med den redan imponerande utvecklingen under rekordåret 2020.
I en situation som denna är vi glada över att här få presentera en e-handelslösning som är precis så flexibel och anpassningsbar som det behövs under rådande omständigheter. I den här artikeln får du bekanta dig närmare med PrestaShop, ett e-handelssystem som tillämpar öppen källkod. Du kan använda programvaran för att i detalj skapa den typ av butik du önskar på nätet.
Genom ett omfattande antal tilläggsmoduler kan du skräddarsy din butik enligt eget önskemål. Mjukvaran liknar till funktionen programmet Magento, även det med öppen kod. Och det bästa av allt? Du betalar endast för precis vad du behöver.
De grundläggande funktionerna är helt gratis! Dessutom finns det möjlighet att använda tillägg för betalningsmetoder, till exempel Klarna, som även de är utan kostnad för dig som vill driva e-handel. Det är bara att ladda ner mjukvaran och börja studera instruktionerna för att komma igång.
Mjukvaran från PrestaShop kan dock kännas svåröverskådlig till en början. Den här artikeln är tänkt som ett första steg mot ökad förståelse och ytterligare resurser finns länkade längre ner vilka gör det enkelt att steg för steg nå full kännedom.
Är PrestaShop lämpligt i Sverige?
Mjukvaran är översatt till svenska och lämpar sig väl för svenska förhållanden. Du kan själv välja huruvida du vill använda ett svenskt eller internationellt domännamn. Efter att du har anskaffat ett domännamn du är nöjd med behöver du få tillgång till en webbserver.
Det finns dock möjlighet att hyra plats i mjukvaruproducentens egna webbhotell, PrestaBox, om du önskar hålla saker och ting riktigt enkla. Det finns även en mängd fristående svenska företag som erbjuder samma typer av tjänster, men billigast blir det naturligtvist om du skaffar en webbserver på egen hand.
PrestaShop finns alltså på svenska och dessutom på 59 andra språk. Genom ett sinnrikt system är det möjligt för kunden att handla på sitt eget språk utan att du behöver skapa en unik sida. Valutor och omgivande text ändras och översätts automatiskt beroende på kundens språkval.
I sin mest grundläggande form är programmet gratis att använda, men det är enkelt och relativt billigt att lägga till funktioner, teman och design för att forma butiken till just vad dina kunder önskar. Dessutom finns specifika tillägg för sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimisation) vilket är nödvändigt för dig som inte hanterar marknadsföringen externt.
#1 Hur funkar PrestShop med tredjepartstjänster?
E-handelssystemet låter dig alltså erbjuda, och betala för, precis så många funktioner som du önskar. Detta möjliggör en mjukstart som känns väldigt rätt i dagens klimat.
Låt oss ta ett exempel: Jag har öppnat en mindre webbutik där jag erbjuder upphängningsringar till duschdraperier av god kvalitet och till marknadsmässiga priser. I inboxen får jag nu en kundförfrågan huruvida det går att betala med Swish.
Först blir jag kanske förskräckt då jag nu riskerar att förlora en av mina inte allt för vanligen förekommande kunder. Men sedan inser jag såklart att det inte alls finns någon anledning till oro. Detta då tillägget Swish för handel – Sync Mobile APP Module enkelt och snabbt lägger till funktionen på sidan. För 209,99 euro under det första året, och 60 euro för varje efterföljande år kan denna specifika transaktionsform förbli aktiv i min butik.
Alternativ finns dessutom till ett lägre pris. Men det slutar inte där, moduler erbjuds ofta av transaktionsföretagen själva, och de kan skilja sig ordentligt i pris. Payson erbjuder till exempel sitt tilläggsprogram via sin hemsida, och dessutom utan startkostnad.
#2 Alternativ
PrestaShop erbjuder som sagt en omfattande frihet då det gäller att skräddarsy din butiks funktioner. Dessutom behöver du bara betala precis för vad du vill ha.
Plattformen har i det här fallet hittat ett mellanläge där användarvänligheten ökas genom omfattande stöd och support i forum, men friheten behålls genom en öppen kod och inkomster som kommer genom ett modulsystem för tillägg.
Det finns ännu mer flexibla alternativ, som till exempel WooCommerce; en plugin till WordPress. Är du tekniskt kunnig är det senare ett gott alternativ.
Vill du istället hitta något som inte kräver direkt förkunskap, eller eget arbete, så är naturligtvis Shopify att rekommendera, men lättjan kommer såklart med en merkostnad: Det mest grundläggande paketet hos Shopify startar med en månadskostnad på 29 USD, samt en avgift på 2 % av försäljningen.
När det kommer till att få hjälp med alla funktioner så är detta definitivt ett område där du också får vad du betalar för. Den kostnadsfria mjukvaran med öppen källkod är gjord för utvecklare som kan hitta självhjälpsalternativ efter behov, eller utarbeta sina egna lösningar. Om du letar efter den typ av praktisk support som du hittar hos mer allomfattande e-handelsplattformar kommer du definitivt att bli besviken. Å andra finns en massiv och mångsidig användargemenskap tillgänglig. Denna gemenskap går ofta samman för att lösa problem via forum och andra kommunikationstjänster.
#3 Så hur kommer man igång?
Att installera PrestaShop tar onekligen lite tid och ansträngning. Du måste ladda ner programmet, skapa en databas, ladda upp programvaran till din server med en FTP-klient och sedan installera hela bunten. Ta gärna en titt på deras hemsida för mer information, inklusive steg-för-steg-guider och hjälpsamma klipp.
Efter det måste du börja fundera på vilka tilläggsmoduler du behöver för att driva ditt företag. Återigen, om du har begränsad teknisk erfarenhet skulle det vara klokt att anlita någon för att ta hand om integrationen åt dig.
Lyckligtvis gäller att när din webbplats väl är igång så är den dagliga driften ganska enkel. Du kan lista produktbeskrivningar, kategorier, kvantiteter och SEO-funktioner samtidigt som du lägger till produkten i din butik. Allt är tillgängligt i verktygsfältet under produktens titel.
Har du en bra produkt eller idé, ja då finns det egentligen ingen anledning att inte ta chansen, du riskerar ju väldigt lite. Prova alltså deras demo redan nu istället för att spendera tid och energi på någon profitlös aktivitet!